Weer onderhoudend geschreven, zoals bijna alles op deze site. Mooi woord ook, efemeer.
Geen abstract, nietszeggend kunstgeleuter, maar intelligente en goed beschreven indrukken.
Applaus.
Heel fijn dat we elkaar hebben ontmoet, en hartelijk dank. Met een zekere glimlach heb ik het artikel gelezen en ja…. die ene prachtige aquarel als nummer een geplaatst!
groet, Mirjam de Winter
Ja , meer! Ben ook wel benieuwd te horen hoe je als jongen van 4 – 8 – 16 – 35 – en verder naar de NaumGabo keek naast De Bijenkorf? En de Zadkine?
Je kan overdag nog wel makkelijk bij de Moore komen – de binnenplaats van t bouwcentrum op.
Helaas wel 4 jaar lang alleen mét corset te zien. (niet te vergelijken met het corset van Santa door Gautier fans – dat gaat er morgen gelukkig af). De Moore wordt zeer goed beschermd door de eigenaar , de Maarsengroep. Over 4 jaar komt Wallrelief op precies dezelfde plek terug in nieuw gebouw.
Dank voor de reactie Dees. De ervaringen met andere beelden in de stad komen nog wel een keer aan bod. We zijn blij dat er zo goed voor het reliëf van Moore gezorgd wordt en benieuwd hoe het met een nieuwe ‘omlijsting’ tot zijn recht zal komen.
Ik heb jaren geleden op een veiling ook een doos gekocht, ik heb alle afzonderlijke doosjes op een plank bevestigd met twee zijdig doorzichtige tape. Ik weet alleen van acht van de kunstwerkjes niet, wie ze gemaakt heeft, dat ben ik nu aan het uitzoeken en ik zag dus dit artikel. Mijn doosjes zijn 10x8x5 cm en van doorzichtig plastic. De inhoud komt wel zo’n beetje overeen.
Fennie willemsen
Dune heeft volgens mij enkele jaren een dijk langs de Maas bij het DWL-terrein De Esch gesierd. En voordien nog enkele weken in de voetgangstunnel van de Maastunnel gestaan.
Wat een leuk project en wat fijn dat u het onder mijn aandcht hebt gebracht. Ik ga zeker een bezoekje afleggen voor die eerste september. Zelfs in het kleinste huist het grootste.
Ik vond het een leuk artikel, hoewel Hongarije niet hermetisch afgesloten was van het westen. Doordat Hongarije in 56 een soort vrijheid uitgevochten heeft, hadden de kunstenaars meer aansluiting tot de Westerse kunst. Ik heb mijn afstudeerscriptie over de overgang van modernisme naar het postmodernisme in de Hongaarse kunst van eind jaren 60 begin jaren 70 geschreven, en ik moet zeggen, dat er al goede kunst aanwezig was. Alleen, moderne kunst was toen in ondergedoken plaatsen, waar het ook hoorde. Zodra je die in een steriele museale omgeving plaatst, verliest die zijn kracht.
Maar ik kan je “frustratie” begrijpen dat je in Hongarije nauwelijks uit de voeten kunt wegens de taal. Tja, dat blijft een struikelblok.
Kleine correctie: het is niet helemaal over met de loods. Gister werd er in de afsluitende toespraak aangekondigd dat deze plek wordt gerenoveerd en over twee jaar weer wordt opengesteld. Er zal dan een “culturele invulling” plaatsvinden. Wie dat gaat doen was mij ook niet helemaal duidelijk….maar over en uit is het niet!
Hallo Sander, In die zin heb je wel gelijk, maar het Havenbedrijf gaat een grondige renovatie/verbouwing uitvoeren. De Onderzeebootloods zoals hij was, verdwijnt. Wij vonden het altijd een prachtig ruw en rommelig gebouw en een echt goede omgeving om kunst te tonen. Maar wie weet waar het Havenbedrijf mee komt en zij we de loods zo vergeten. Onze hoop is gevestigd op de omgeving van de Keileweg, waar nu AVL Mundo zit. Daar zouden wel eens mooie dingen kunnen gaan gebeuren, als de geruchten kloppen. Groeten, Morfo & John.
Met de foto’s van Joeri krijg ik onverwacht toegang tot een onbekende wereld van een even onverwachte schoonheid. Je geniet ervan en het is ontroerend!
Haagse toestanden dus. Hagazine.nl dankt haar bestaan uit dit soort ongewenste politiek/financiële ontwikkelingen. Vaak vormgegeven door megalomaan gedrag van bestuurders. Sterkte.
Haagse toestanden dus. Hagazine.nl dankt haar bestaan uit dit soort ongewenste politiek/financiële ontwikkelingen in Den Haag. Vaak vormgegeven door megalomaan gedrag van bestuurders. Sterkte.
Echt weer een heel gaaf artikel! Doet mij denken aan de BB periode en dan bedoel ik niet de Bescherming Bevolking. Toen sliep ik met mijn broertje Paul in een stapelbed; ik boven. En mijn hele wand naast mijn bed op niveau was volgeplakt met foto’s van mijn idool Brigitte Bardot. Ook een vorm van verzamelen dus.
Beste Marieke, De schilderijen en objecten die je ziet in de tentoonstelling ‘De Anatomische Les’ hebben als onderwerp de dood en het menselijk lichaam. In die zin komt het kunstwerk voort uit de vergankelijkheid van de mens en vormt het daarmee een ‘Cirkel van het leven’. Mooie tentoonstelling die nog loopt t/m 5 januari!
Wist niet dat het ontworpen was door Graham ken hem ook niet. zijn naam voegt voor mij geen meerwaarde aan dit huisje De locatie is gekozen door een ambtenaar die met dartpijlen aan het gooien was. Iemand die nadenkt plaatst daar zoiets niet.
Geweldige aanwinst voor de Piet Heinstraat. De gezusters Kraus zijn bevlogen, energiek en heerlijk positief ingesteld. Een bezoek aan dit charmante rariteitenkabinet is verfrissend en doet goed als je even de zinnen wil verzetten. Perfecte plek om een bijzonder cadeautje te scoren (eventueel aan jezelf)!
Ja!! hoop jullie daar te zien! Fijn dat Blikvangen direct reageert. De tentoonstelling If paradise is half as nice, 30 meter verderop, is ook de gehele beurs (ook op zondag) te zien.
Hallo Lizette, Dat mag zeker gezegd worden! Wij zijn wel op de Twente Biennale geweest en volgens ons wordt TECART zeer de moeite waard. Er is het een en ander veranderd in verband met het niet doorgaan van Art at the Warehouse. Maar daardoor is er in ieder geval meer plek in de Feniksloods.
Ook in de Rechtbank Rotterdam op de locatie Dordrecht, worden al sinds jaar en dag kunstexposities tentoongesteld, om de
zoveel maanden; kom eens kijken! (toegangsprocotol is hetzelfde, dat dan weer wel) 🙂
Inderdaad een prachtige wisselwerking tussen de stad buiten en de stad binnen. Mooi!
Je kan er eindeloos naar blijven kijken en ziet dan hoe langer hoe meer. Zowel binnen als buiten. Verrassend.
Ondergetekende zat in de Amsterdamse jury en daar ging het op dezelfde manier. Leuk en leerzaam! Opvallend vond ik dat er zo weinig lichtinstallaties waren (ik hoopte minstens één of twee potentiële deelnemers voor Polderlicht-projecten te kunnen scouten) en ten tweede: veel Jezussen, engelen en andere Heilige Geesten. Tja, sommigen zien op die manier het Licht…
Hallo John, inderdaad er waren opvallend weinig lichtinstallaties. Misschien te technisch of te kwetsbaar? Of hebben we dat achter ons gelaten? Wat ons betreft niet. Wij zijn dol op lichtinstallaties.
Ik lees geen boeken maar dit verhaal over losbandig vind ik weer zo briljant humoristisch dat ik het bijna zou gaan kopen. Het fijne van deze blog vind ik dat het wel zo fraai exposities van kunst vastlegt dat ik mij afvraag of ik daar op zou komen als ik ernaar toe zou gaan. De mail dwingt mij gewoon verder te gaan naar Blikvangen. Het tovert altijd een glimlach op mijn gezicht.
Ik reageer op een iPad gezeten in een vakantiehuis in de VS terwijl ik mij terdege ervan bewust ben dat wij alleen maar meer willen zonder erbij na te denken wat de ecologische gevolgen ervan zijn. De ergste ontwikkeling is wel de gemotoriseerde trekker van Kärcher (en meer merken) die “streeploze” ramen beloven. Het idee alleen al! Ook de espressomachine die wij onlangs aanschaften is zo’n soort ontwikkeling. Verse bonen maalden mijn moeder al met de hand voor een heerlijk bakje koffie en met veel minder herrie dan deze machine doet.
Goed hier via de kunst aandacht aan te schenken. Kunstenaars zijn vaak visionairs. Jammer dat vooral broedplaatsen van de kunst zo op de huid worden gezeten door de gemeentebesturen en woningcorporaties.
Kunstenaars lopen voor de muziek uit en politici er vaak ver achteraan en naar die gemotoriseerde trekker van Karcher zijn wij erg benieuwd. We zagen op internet dat ze een totaaloplossing bieden voor alle reinigingsproblemen … over innovatie gesproken: Dat is nogal een belofte.
‘Trekker’ in de betekenis van wisser, vangt de druppeltjes op na het ramen lappen met een stofzuigertje in het handvat van de raamwisser. Het motortje is met behulp van een oplader op spanning te houden. De ruit wordt met een ‘speciale vloeistof’ bevochtigd met de bijgeleverde ruitensproeier. Op tv word je ermee ‘dood’ gegooid. Blokker biedt inmiddels voor minder hetzelfde apparaat, met de nodige attributen.
De link naar de video van Ditty Ketting functioneert wel maar kan niet afgespeeld worden. Is zeker fascinerend werk vooral omdat ik me zelf hier ook mee bezig houdt. Alleen op een andere wijze natuurlijk.
Hallo Anki, Ik heb de link naar de video gecontroleerd maar bij ons doet hij het wel. Overigens staat de video ook op de website van Ditty Ketting. Mooie video over een bijzonder kunstenaar.
Deze was mij ontglipt en zie hem nu pas. Leuk! Goed plan van de OV fiets:-). Ik had mij toch flink verkeken op de toch naar de prachtige creatie van Marjan Teeuwen. Bram Braam gaat haar morgen bezoeken. ik zal hem de fiets tip meegeven.
Dat is een goed idee, want het is een behoorlijke tippel naar de Wieringenwaardstraat en anders komt hij gesloopt aan. Kan Marjan Teeuwen gelijk met hem aan de slag 🙂
Wat een fijne review. Overigens is, op heel speciaal verzoek, het tweede artist book van Mike Ottink te zien bij galerie Roger Katwijk in het kader van de tentoonstelling Connected 010 @ 020. Het biedt een sneakpreview op het werk waar Mike nu mee bezig is. Nog te zien aldaar in de Lange Leidschedwarsstraat 198 – 200 te 020 tot en met 19 juli.
tezamen met schilderijenh van Ottink en werken van Erik Sep, Willem Besselink en Georg Bohle
terug van vakantie, na veel moois!, en dan bij blikvangen kijken.
Weer goed, dank. Ik zag de foto van het kunstenaarsboek
waarin op alle A4-pagina’s vierkantjes zijn uitgesneden.
Ik ken het, hier gekocht, het is van Margit Rijnaard,
2000-2003 – wilde dit melden,
hartelijke groet, Mirjam
Wat hebben jullie veel gezien en gedaan en er ook met een geweldige pen over geschreven. Dit overzicht met alle links is ook heel erg fijn. Ik neem mijn hoed af als ik die zou dragen.
groet,
Frank
Ik heb een vraag over de afbeelding. Het lijkt een tekening – klopt dat? Ik ben nl. op zoek naar de eerste en meest oorspronkelijke uitvoeringen van “Akwarel”. Als dit een tekening van Peeters zelf is (hij lijkt op de versie in de ZERO-foundation in Düsseldorf) , geeft dat een idee over hoe hij het werk ongeveer “bedoelde”. Heel anders dan nu te zien is in het Stedelijk!
Hallo Everdien, Ik zag een reconstructie uit 2011 van dit werk in het Stedelijk Museum in Schiedam. De afbeelding bij het artikel henk=o heb ik van het internet geplukt omdat het een originele weergave leek van het oorspronkelijke werk, maar zeker ben ik daar niet van. Ik ging ervan uit dat het een foto van slechte kwaliteit was, maar je brengt me aan het twijfelen. Is het een potloodtekening? Misschien, maar ik moet nog naar het Stedelijk in Amsterdam en ik ben benieuwd welke plek het werk van Peeters daar inneemt. Vriendelijke groet, John.
Tsja dat is toch jammer. Ik woon zelf niet in die omgeving en had aan Blikvangen altijd een leuk overzicht van wat er zoal te zien is in Rotjeknor / DenHaag en omgeving. Maar goed, er werd geloof ik bijna nooit gereageerd op stukjes, en jullie worden er (waarschijnlijk?) niet voor betaald, dan zal de rek er ook wel een keer uit zijn. Jammer, maar helaas.
Wow, dit komt als een onverwachte en onprettige verrassing! Ik heb me de afgelopen 2,5 jaar graag laten meevoeren en inspireren door het Blikvangen blog. Na het lezen van de stukjes kreeg ik altijd zin om erop uit te gaan, te kijken en te ontdekken. Alle begrip voor de argumentatie, maar een verlies voor kunstbloggen 010, 070 en kunstminnend 0031.
Heel jammer, ook voor de stad!
Zoveel reacties zijn er niet meer op exposities in kranten en tijdschriften.
Vond het steeds leuk om jullie invalshoek te lezen, vaak met een originele twist.
Maar de kunstenaars gaan door, dus ik hoop dat jullie nog veel (meer persoonlijk) plezier gaan beleven aan toekomstige presentaties.
Bedankt en all the best, Berry
Hi, I would like to be allowed to freely use few pics (even in small size or black and white) for a french book about studies dealing of fantastic movies, the beautiful ones you made about Cronenberg exhibition at Amsterdam : The Fly’s telepode, the Shivers’ parasite… Of course I will give to you full aknowledment. Please, could you say to me if you could be rather nice to help me to have these few photos related to these movies? Gratefully.
heb 6 dozen in mijn bezit sinds einde jaren tachtig…….met veel enthousiasme toen kunnnen aanschaffen….nu echter gezien mijn leeftijd wil ik ze gaarne verkopen….wie heeft interesse…..vr. gr.
Beste Ton,
Bij elke editie van DOOS verscheen een catalogus – overDOOS getiteld – met daarin alle namen en adressen van de aan die editie deelnemende kunstenaars.
DOOS nummer 8 was de laatste die verscheen. Wegens gebrek aan belangstelling van kopers zijn we er daarna mee opgehouden.
Dus nummer 30 is er zeker nooit gekomen…
Ik ben studente Kunstwetenschappen aan UGent en ben voor het vak Beeldende Kunsten op zoek naar meer informatie over De Grote Collage van Paul Joostens.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een ingekleurde versie van zwart-wit foto van De Grote Collectie te bekijken. Het zou mij een heel stuk verder helpen in mijn onderzoek van het fragment van de Collage die in het MSK te Gent aanwezig is.
Alvast bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groeten,
Tonia Van Maele
De Blog die jullie hebben gemaakt is echt Goed
Groetjes van Sem
Dank je Sem!
Weer onderhoudend geschreven, zoals bijna alles op deze site. Mooi woord ook, efemeer.
Geen abstract, nietszeggend kunstgeleuter, maar intelligente en goed beschreven indrukken.
Applaus.
Geweldig stukkie..dank, meer graag!
Dank je Anja, er komt meer aan!
Heel fijn dat we elkaar hebben ontmoet, en hartelijk dank. Met een zekere glimlach heb ik het artikel gelezen en ja…. die ene prachtige aquarel als nummer een geplaatst!
groet, Mirjam de Winter
Hallo Mirjam, het is prachtig werk!
Ja , meer! Ben ook wel benieuwd te horen hoe je als jongen van 4 – 8 – 16 – 35 – en verder naar de NaumGabo keek naast De Bijenkorf? En de Zadkine?
Je kan overdag nog wel makkelijk bij de Moore komen – de binnenplaats van t bouwcentrum op.
Helaas wel 4 jaar lang alleen mét corset te zien. (niet te vergelijken met het corset van Santa door Gautier fans – dat gaat er morgen gelukkig af). De Moore wordt zeer goed beschermd door de eigenaar , de Maarsengroep. Over 4 jaar komt Wallrelief op precies dezelfde plek terug in nieuw gebouw.
Dank voor de reactie Dees. De ervaringen met andere beelden in de stad komen nog wel een keer aan bod. We zijn blij dat er zo goed voor het reliëf van Moore gezorgd wordt en benieuwd hoe het met een nieuwe ‘omlijsting’ tot zijn recht zal komen.
…wat voor wereld is dat dan idd? LFGWR/lfGWR/LHGWR of tóch LhGWR?
Hallo Erwin, ja dat moet zijn LhGWR. Natuurlijk! Dank je.
ja leuke rescensie van de Artmen, een van de betere prgramma over beeldende kunst op tv, gelukkig …er zouden er meer moeten komen
Ja, meer, maar ’60 minutes ArtMen’ lijkt ons ook een mooi concept
Heel erg leuk geschreven en mooie foto’s!
Mooi kunstblog!
Ik heb jaren geleden op een veiling ook een doos gekocht, ik heb alle afzonderlijke doosjes op een plank bevestigd met twee zijdig doorzichtige tape. Ik weet alleen van acht van de kunstwerkjes niet, wie ze gemaakt heeft, dat ben ik nu aan het uitzoeken en ik zag dus dit artikel. Mijn doosjes zijn 10x8x5 cm en van doorzichtig plastic. De inhoud komt wel zo’n beetje overeen.
Fennie willemsen
Beste Fennie
Leuk om te horen. Is er ook een doosje met een “Colofon”? Bij mijn exemplaar wel, en daar zijn alle kunstenaars opgesomd.
Mart
Kom eens langs in RAAF!
Oeh, een arty bingo party op 21 juni, we moeten wel.
Leuk stuk! Ik heb een quote geplaatst op ARTtube – http://www.arttube.nl/nl/dossier/Boijmans/XXXL/Martin
Super! Dankjewel ARTtube!
Dune heeft volgens mij enkele jaren een dijk langs de Maas bij het DWL-terrein De Esch gesierd. En voordien nog enkele weken in de voetgangstunnel van de Maastunnel gestaan.
Hallo Mart, Dat is waar: De Maastunnel. Bedankt voor het opfrissen van ons geheugen.
Plofkunst!
Wat een leuk project en wat fijn dat u het onder mijn aandcht hebt gebracht. Ik ga zeker een bezoekje afleggen voor die eerste september. Zelfs in het kleinste huist het grootste.
Wim
Amsterdam
“(…)die meer een gewiekste zakenman in gebakken lucht lijkt te zijn dan een kunstenaar”
Het is heel moeilijk een zakenman in gebakken lucht te zijn. Als je dat lukt dan ben je een echte kunstenaar. Lang leve Damien Hirst!
“Het is allemaal ‘make belief’”
Ja, he he, dat is toch de essentie van kunst. Dat we naar verfklodders kijken en er iets in zien.
Wat zijn jullie toch goed!
(steeds lees/kijkplezier)
Dank je Marjolijn, maar er is ook zoveel mooie, geweldige kunst te zien!
Ik vond het een leuk artikel, hoewel Hongarije niet hermetisch afgesloten was van het westen. Doordat Hongarije in 56 een soort vrijheid uitgevochten heeft, hadden de kunstenaars meer aansluiting tot de Westerse kunst. Ik heb mijn afstudeerscriptie over de overgang van modernisme naar het postmodernisme in de Hongaarse kunst van eind jaren 60 begin jaren 70 geschreven, en ik moet zeggen, dat er al goede kunst aanwezig was. Alleen, moderne kunst was toen in ondergedoken plaatsen, waar het ook hoorde. Zodra je die in een steriele museale omgeving plaatst, verliest die zijn kracht.
Maar ik kan je “frustratie” begrijpen dat je in Hongarije nauwelijks uit de voeten kunt wegens de taal. Tja, dat blijft een struikelblok.
Kleine correctie: het is niet helemaal over met de loods. Gister werd er in de afsluitende toespraak aangekondigd dat deze plek wordt gerenoveerd en over twee jaar weer wordt opengesteld. Er zal dan een “culturele invulling” plaatsvinden. Wie dat gaat doen was mij ook niet helemaal duidelijk….maar over en uit is het niet!
Hallo Sander, In die zin heb je wel gelijk, maar het Havenbedrijf gaat een grondige renovatie/verbouwing uitvoeren. De Onderzeebootloods zoals hij was, verdwijnt. Wij vonden het altijd een prachtig ruw en rommelig gebouw en een echt goede omgeving om kunst te tonen. Maar wie weet waar het Havenbedrijf mee komt en zij we de loods zo vergeten. Onze hoop is gevestigd op de omgeving van de Keileweg, waar nu AVL Mundo zit. Daar zouden wel eens mooie dingen kunnen gaan gebeuren, als de geruchten kloppen. Groeten, Morfo & John.
Ik vind deze foto super duper helemaal TOP
ik ben gewoon jaloers op de maakster en wil meer!
Leuk verslag.
Ik zie dat ik hier ook mijn waardering voor de site kon plaatsen. Deze staat nu in jullie Gmailbox. Mag je verplaatsen hoor. Nogmaals, knappe site.
Dankjewel Niek! Wij worden blij van zulke reacties:-)
Met de foto’s van Joeri krijg ik onverwacht toegang tot een onbekende wereld van een even onverwachte schoonheid. Je geniet ervan en het is ontroerend!
Haagse toestanden dus. Hagazine.nl dankt haar bestaan uit dit soort ongewenste politiek/financiële ontwikkelingen. Vaak vormgegeven door megalomaan gedrag van bestuurders. Sterkte.
Haagse toestanden dus. Hagazine.nl dankt haar bestaan uit dit soort ongewenste politiek/financiële ontwikkelingen in Den Haag. Vaak vormgegeven door megalomaan gedrag van bestuurders. Sterkte.
Echt weer een heel gaaf artikel! Doet mij denken aan de BB periode en dan bedoel ik niet de Bescherming Bevolking. Toen sliep ik met mijn broertje Paul in een stapelbed; ik boven. En mijn hele wand naast mijn bed op niveau was volgeplakt met foto’s van mijn idool Brigitte Bardot. Ook een vorm van verzamelen dus.
Hoe kan de titel goed verklaren? Primacy of matter over thought… Ik heb moeite met het onder woorden brengen!
Beste Marieke, De schilderijen en objecten die je ziet in de tentoonstelling ‘De Anatomische Les’ hebben als onderwerp de dood en het menselijk lichaam. In die zin komt het kunstwerk voort uit de vergankelijkheid van de mens en vormt het daarmee een ‘Cirkel van het leven’. Mooie tentoonstelling die nog loopt t/m 5 januari!
Super leuke website. de kidskunstkenners zijn ook super leuk op een schaal van 0 tot 10 geef ik het een 10
Dankjewel Sem! En wij geven de KidsKunstKenners ook een 10 op de schaal van 0 tot 10!
Leuk en goed over de C-singel Eerbetoon aan een avenue
Wist niet dat het ontworpen was door Graham ken hem ook niet. zijn naam voegt voor mij geen meerwaarde aan dit huisje De locatie is gekozen door een ambtenaar die met dartpijlen aan het gooien was. Iemand die nadenkt plaatst daar zoiets niet.
Echt over kunst. Goede site.
Dank John. Fijn stuk. Goed aangevoeld, mooi in beeld gebracht. Kom vooral langs! http://www.franktaal.nl
Dank je Frank, het is een prachtige expositie en langs komen doen we zeker.
Geweldige aanwinst voor de Piet Heinstraat. De gezusters Kraus zijn bevlogen, energiek en heerlijk positief ingesteld. Een bezoek aan dit charmante rariteitenkabinet is verfrissend en doet goed als je even de zinnen wil verzetten. Perfecte plek om een bijzonder cadeautje te scoren (eventueel aan jezelf)!
Ja!! hoop jullie daar te zien! Fijn dat Blikvangen direct reageert. De tentoonstelling If paradise is half as nice, 30 meter verderop, is ook de gehele beurs (ook op zondag) te zien.
mag ik even zeggen dat ik heel erg uitkijk naar TEC ART? Het is me nooit gelukt om naar GOGBOT en Twente Biennale te komen, fijn dat ze hier zijn!
Hallo Lizette, Dat mag zeker gezegd worden! Wij zijn wel op de Twente Biennale geweest en volgens ons wordt TECART zeer de moeite waard. Er is het een en ander veranderd in verband met het niet doorgaan van Art at the Warehouse. Maar daardoor is er in ieder geval meer plek in de Feniksloods.
Leuk idee zo’n blog maar echt schrijven lukt niet. de stukken zijn oppervlakkig, leeg.
Ook in de Rechtbank Rotterdam op de locatie Dordrecht, worden al sinds jaar en dag kunstexposities tentoongesteld, om de
zoveel maanden; kom eens kijken! (toegangsprocotol is hetzelfde, dat dan weer wel) 🙂
Hallo Aart, we houden jullie in de gaten.
Inderdaad een prachtige wisselwerking tussen de stad buiten en de stad binnen. Mooi!
Je kan er eindeloos naar blijven kijken en ziet dan hoe langer hoe meer. Zowel binnen als buiten. Verrassend.
Ondergetekende zat in de Amsterdamse jury en daar ging het op dezelfde manier. Leuk en leerzaam! Opvallend vond ik dat er zo weinig lichtinstallaties waren (ik hoopte minstens één of twee potentiële deelnemers voor Polderlicht-projecten te kunnen scouten) en ten tweede: veel Jezussen, engelen en andere Heilige Geesten. Tja, sommigen zien op die manier het Licht…
Hallo John, inderdaad er waren opvallend weinig lichtinstallaties. Misschien te technisch of te kwetsbaar? Of hebben we dat achter ons gelaten? Wat ons betreft niet. Wij zijn dol op lichtinstallaties.
Wat een leuke tekst om te lezen. Goed omschreven wat ik zelf hoopte te bereiken. Dank
nou hartelijk bedankt! mazz’pam
Groeten van camping de Lievelinge.
Groeten terug. Mooie camping op een mooie plek, voor en van kunstliefhebbers
BLOOS
Ziet er veel belovende uit, wij zijn juist een week eerder in de buurt, is het een probleem als we langs komen?
Met zo’n naam zit dat vast wel goed, maar je kan dat het beste aan henzelf vragen, via hun facebookpagina https://nl-nl.facebook.com/Ampelhaus of via de website http://www.orangemann.nl/
Ik lees geen boeken maar dit verhaal over losbandig vind ik weer zo briljant humoristisch dat ik het bijna zou gaan kopen. Het fijne van deze blog vind ik dat het wel zo fraai exposities van kunst vastlegt dat ik mij afvraag of ik daar op zou komen als ik ernaar toe zou gaan. De mail dwingt mij gewoon verder te gaan naar Blikvangen. Het tovert altijd een glimlach op mijn gezicht.
Niek, lezen, dit is echt een boek voor mensen die daar niet van houden.
Ik reageer op een iPad gezeten in een vakantiehuis in de VS terwijl ik mij terdege ervan bewust ben dat wij alleen maar meer willen zonder erbij na te denken wat de ecologische gevolgen ervan zijn. De ergste ontwikkeling is wel de gemotoriseerde trekker van Kärcher (en meer merken) die “streeploze” ramen beloven. Het idee alleen al! Ook de espressomachine die wij onlangs aanschaften is zo’n soort ontwikkeling. Verse bonen maalden mijn moeder al met de hand voor een heerlijk bakje koffie en met veel minder herrie dan deze machine doet.
Goed hier via de kunst aandacht aan te schenken. Kunstenaars zijn vaak visionairs. Jammer dat vooral broedplaatsen van de kunst zo op de huid worden gezeten door de gemeentebesturen en woningcorporaties.
Kunstenaars lopen voor de muziek uit en politici er vaak ver achteraan en naar die gemotoriseerde trekker van Karcher zijn wij erg benieuwd. We zagen op internet dat ze een totaaloplossing bieden voor alle reinigingsproblemen … over innovatie gesproken: Dat is nogal een belofte.
‘Trekker’ in de betekenis van wisser, vangt de druppeltjes op na het ramen lappen met een stofzuigertje in het handvat van de raamwisser. Het motortje is met behulp van een oplader op spanning te houden. De ruit wordt met een ‘speciale vloeistof’ bevochtigd met de bijgeleverde ruitensproeier. Op tv word je ermee ‘dood’ gegooid. Blokker biedt inmiddels voor minder hetzelfde apparaat, met de nodige attributen.
De link naar de video van Ditty Ketting functioneert wel maar kan niet afgespeeld worden. Is zeker fascinerend werk vooral omdat ik me zelf hier ook mee bezig houdt. Alleen op een andere wijze natuurlijk.
Groetjes, Anki Raemaekers
Hallo Anki, Ik heb de link naar de video gecontroleerd maar bij ons doet hij het wel. Overigens staat de video ook op de website van Ditty Ketting. Mooie video over een bijzonder kunstenaar.
Deze was mij ontglipt en zie hem nu pas. Leuk! Goed plan van de OV fiets:-). Ik had mij toch flink verkeken op de toch naar de prachtige creatie van Marjan Teeuwen. Bram Braam gaat haar morgen bezoeken. ik zal hem de fiets tip meegeven.
Dat is een goed idee, want het is een behoorlijke tippel naar de Wieringenwaardstraat en anders komt hij gesloopt aan. Kan Marjan Teeuwen gelijk met hem aan de slag 🙂
Ik ben zelf in het gelukkige bezit van DOOS 1. DOOS 2 en DOOS 3 en het is telkens weer een feestje om de doosjes uit te pakken.
Marja
Inderdaad een gelukkig bezit Marja. Ik heb er twee, en alleen al in gesloten toestand is het een schatkamer. Een doos vol belofte.
Enjoy
Mart
Wat een fijne review. Overigens is, op heel speciaal verzoek, het tweede artist book van Mike Ottink te zien bij galerie Roger Katwijk in het kader van de tentoonstelling Connected 010 @ 020. Het biedt een sneakpreview op het werk waar Mike nu mee bezig is. Nog te zien aldaar in de Lange Leidschedwarsstraat 198 – 200 te 020 tot en met 19 juli.
tezamen met schilderijenh van Ottink en werken van Erik Sep, Willem Besselink en Georg Bohle
Beste Morfo en John,
terug van vakantie, na veel moois!, en dan bij blikvangen kijken.
Weer goed, dank. Ik zag de foto van het kunstenaarsboek
waarin op alle A4-pagina’s vierkantjes zijn uitgesneden.
Ik ken het, hier gekocht, het is van Margit Rijnaard,
2000-2003 – wilde dit melden,
hartelijke groet, Mirjam
Wat een leuk initiatief!
Dank je Maria. Het is een fijne plek in het midden van Rotterdam. Midden tussen de musea & galeries.
Bedankt voor dit mooie stuk. Erg gaaf dat je door de regen bent komen fietsen om mijn werk te bekijken…dit wordt erg gewaardeerd. Thx.
Graag gedaan Maarten, mooi en interessant werk maak je. Een plezier om het bij galerie Vonkel te bekijken.
wat een prachtige werken, echt genieten
hallo john, hierbij wil ik even mijn e mail veranderen. de yahoo is gehackt dus niet meer gebruiken. groet anna
Hallo Anna, zal ik doen.
Ter vergelijking: https://chmkoome.wordpress.com/2015/01/06/eindejaars-lijst-2014-chmkoomes-blog/
Wat hebben jullie veel gezien en gedaan en er ook met een geweldige pen over geschreven. Dit overzicht met alle links is ook heel erg fijn. Ik neem mijn hoed af als ik die zou dragen.
groet,
Frank
Heel leuk, is het zolderappartement geschikt om mee te doen met Art Rotterdam?
Je kan er prima overnachten tijdens Art Rotterdam
! ! !
Bedankt voor je mooi verwoorde observaties!!
Mooi fris !
Een interessant artikel, ik vond hem leuk. Nizar den Dulk
Ik heb een vraag over de afbeelding. Het lijkt een tekening – klopt dat? Ik ben nl. op zoek naar de eerste en meest oorspronkelijke uitvoeringen van “Akwarel”. Als dit een tekening van Peeters zelf is (hij lijkt op de versie in de ZERO-foundation in Düsseldorf) , geeft dat een idee over hoe hij het werk ongeveer “bedoelde”. Heel anders dan nu te zien is in het Stedelijk!
Met vriendelijke groet, Everdien Hoek
Hallo Everdien, Ik zag een reconstructie uit 2011 van dit werk in het Stedelijk Museum in Schiedam. De afbeelding bij het artikel henk=o heb ik van het internet geplukt omdat het een originele weergave leek van het oorspronkelijke werk, maar zeker ben ik daar niet van. Ik ging ervan uit dat het een foto van slechte kwaliteit was, maar je brengt me aan het twijfelen. Is het een potloodtekening? Misschien, maar ik moet nog naar het Stedelijk in Amsterdam en ik ben benieuwd welke plek het werk van Peeters daar inneemt. Vriendelijke groet, John.
Tsja dat is toch jammer. Ik woon zelf niet in die omgeving en had aan Blikvangen altijd een leuk overzicht van wat er zoal te zien is in Rotjeknor / DenHaag en omgeving. Maar goed, er werd geloof ik bijna nooit gereageerd op stukjes, en jullie worden er (waarschijnlijk?) niet voor betaald, dan zal de rek er ook wel een keer uit zijn. Jammer, maar helaas.
Dank voor alle tips en mooie berichten
Wow, dit komt als een onverwachte en onprettige verrassing! Ik heb me de afgelopen 2,5 jaar graag laten meevoeren en inspireren door het Blikvangen blog. Na het lezen van de stukjes kreeg ik altijd zin om erop uit te gaan, te kijken en te ontdekken. Alle begrip voor de argumentatie, maar een verlies voor kunstbloggen 010, 070 en kunstminnend 0031.
Jammer, maar hartstikke bedankt voor de inspiratie!
Bedankt! Ik heb genoten van sommige stukken! Ook was het voor mij soms een hint om gauw nog te gaan kijken!
Groet, Lies
Heel jammer, ook voor de stad!
Zoveel reacties zijn er niet meer op exposities in kranten en tijdschriften.
Vond het steeds leuk om jullie invalshoek te lezen, vaak met een originele twist.
Maar de kunstenaars gaan door, dus ik hoop dat jullie nog veel (meer persoonlijk) plezier gaan beleven aan toekomstige presentaties.
Bedankt en all the best, Berry
Wat jammer. Ik ga jullie reportages heel erg missen.
Kunnen jullie niet incidenteel nog wat bloggen?
Blom
Dag John,
Ik hoop dat dit nieuwe paden opent, naar nieuwe vergezichten en mooi projecten. Ik zou het doodzonde vinden om jullie toon te missen. Succes!
Tim
Ik heb erg genoten mee te mogen kijken met een heel stel intens kunstgenietende ogen.
Dank u wel daarvoor!
Hi, I would like to be allowed to freely use few pics (even in small size or black and white) for a french book about studies dealing of fantastic movies, the beautiful ones you made about Cronenberg exhibition at Amsterdam : The Fly’s telepode, the Shivers’ parasite… Of course I will give to you full aknowledment. Please, could you say to me if you could be rather nice to help me to have these few photos related to these movies? Gratefully.
Dit is de reinste vorm van prachtige kunst! Heel indrukwekkend en prachtig vormgegeven 🙂
jullie zijn gestopt?
anja de koning
Hallo Anja, wij zijn ruim twee jaar geleden gestopt met het blog, maar het staat nog steeds online als een soort archief.
heb 6 dozen in mijn bezit sinds einde jaren tachtig…….met veel enthousiasme toen kunnnen aanschaffen….nu echter gezien mijn leeftijd wil ik ze gaarne verkopen….wie heeft interesse…..vr. gr.
Pakweg 30 jaar na dato … weet iemand of de dozen geregistreerd staan op naam ? Komt er een jubileum DOOS no 30 ? Wie was destijds initiatiefnemer ??
Zie het interview in het artikel Kunsttijdschrift Doos, een kleine geschiedenis voor de antwoorden.
Beste Ton,
Bij elke editie van DOOS verscheen een catalogus – overDOOS getiteld – met daarin alle namen en adressen van de aan die editie deelnemende kunstenaars.
DOOS nummer 8 was de laatste die verscheen. Wegens gebrek aan belangstelling van kopers zijn we er daarna mee opgehouden.
Dus nummer 30 is er zeker nooit gekomen…
Iemand een idee waar deze oude kunstrai posters te koop zijn? 96,97,98 en 01 heb ik al. Andere jaargangen zou ik graag ook hebben.
Wat brengt een poster op, ik heb er verschillende.
Beste
Ik ben studente Kunstwetenschappen aan UGent en ben voor het vak Beeldende Kunsten op zoek naar meer informatie over De Grote Collage van Paul Joostens.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een ingekleurde versie van zwart-wit foto van De Grote Collectie te bekijken. Het zou mij een heel stuk verder helpen in mijn onderzoek van het fragment van de Collage die in het MSK te Gent aanwezig is.
Alvast bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groeten,
Tonia Van Maele