We lopen een ruimte binnen aan de Looijerstraat in Den Haag. Het is Hoogtij, de Haagse culturele rondgang en we bezoeken de expositie van Astrid Dekkers. In een kale, gestripte, vrij kleine ruimte staan vier tafeltjes. De tafeltjes zijn spaarzaam uitgelicht door spotjes, het doet denken aan een verhoorkamer. Dit is het resultaat, tot dusver, van Dekkers’ wandeling door Duitsland.
Astrid Dekkers doet al jaren onderzoek naar Georg Elser. Een Duitse meubelmaker. Een held. Een eenvoudige man die het gevaar van het opkomend nazisme wél zag aankomen en het al in 1939 probeerde een halt toe te roepen door een aanslag te plegen op Hitler. Hij werd omgebracht in Dachau, in 1945. Een ‘what if ‘ verhaal.
In 2010 maakte Dekkers een ingenieus ontwerp voor een monument voor Elser, helaas werd haar idee niet uitgevoerd. Sinds die tijd volgt zij Elser, van Stuttgart, München, Konstanz, Berlijn tot Sachsenhausen. Tijdens haar reis, op zoek naar sporen van Elser, ontmoette zij mensen en sprak met hen. Het resultaat is een boeiend verhaal waarin levenslijnen uit het verleden en uit het heden elkaar kruisen en raken.
Een deel van dat verhaal is hier letterlijk op papier uitgestald op één van de tafeltjes: Brokjes informatie, ontmoetingen en bevindingen die, eenmaal samengebracht, een verhaal zullen vertellen. Op een ander tafeltje zien we fragmenten van een gesprek met Elser, opgediept uit een archief. Dekkers heeft de tekst gecensureerd, delen met wit weggewerkt, doorgehaald. Op een derde tafeltje ligt een pak papier. Het zijn de contouren van de ruimte waarin Elser opgesloten zat, met doordrukpapier vastgelegd. Op het vierde tafeltje liggen een foto en een duimmaat. We zien fundamenten. Dit is wat er over is van de cel.
Astrid Dekkers heeft naar tekens in de geschiedenis gezocht, de sporen verzameld en op een sobere, maar ook gevoelige manier in beeld gebracht. We zijn benieuwd naar de publicatie die deze zoektocht uiteindelijk zal opleveren. Een mooi monument voor een dappere meubelmaker.
Astrid Dekkers, Wandershaft II, nog te zien tot januari aan de Looijerstraat 3 in Den Haag.