Beste, slechtste, mooiste, grootste, duurste, kleurrijkste, lelijkste, conceptueelste, indrukwekkendste … het einde van het jaar nadert dus daar zijn de lijstjes. We doen niet aan lijstjes. Eigenlijk vinden we een boodschappenlijstje al te ver gaan. We hebben er wel even aan gedacht, wie en wat vonden wij dit jaar nu echt het beste, maar kunst is geen wedstrijd. Nee, we beginnen er niet aan!
Er is ook geen beginnen aan. Wij hebben het afgelopen jaar zoveel goede en onvergelijkbare kunst gezien. Het heeft geen zin om daar lijstjes van te maken. Van de inzending van Marjan Laaper voor het Ramses Shaffy Art Project tot aan The New York Trilogy ladenkastproject bij Galerie Phoebus . Zoveel kunst die ontzettend de moeite waard van het bekijken (luisteren) waard is. We gingen op reis naar de Twente Biënnale en belandden in het hel-paradijs van Electroboutique , de grens over Duitsland in naar Oranienbaum waar Nederlandse kunstenaars de geweldige tentoonstelling King Size hadden georganiseerd in het Ampelhaus . Zoveel te zien, zoveel te genieten. We kijken uit naar de Rotterdam Art Week 2014, omdat RAW 2013 ons bijna verdoofde met de hoeveelheid kunst die we zagen , bijna …
We zijn dit kunstblog begonnen omdat we van kunst houden en er graag over schrijven. Zo brengen we anderen wellicht op ideeën. Wij waren al frequente museumbezoekers, maar door het bijhouden van dit blog kwamen we nog wat vaker in de musea. Zoals Museum Boijmans van Beuningen, waar KidsKunstKenner Sem zwaar onder de indruk was van het intensieve werk van Pushwagner . Samen met de andere KidsKunstkenner Zeno wierp hij een kritische blik op het werk van onder anderen Armando en Jaap Wagemaker in het Cobra Museum. Sem en Zeno testten de speurtocht voor het Rotterdams Jeugd Vakantiepaspoort bij Witte de With waarvoor curator Yoeri Meessen ze had uitgenodigd. In het Gemeentemuseum Den Haag bekeerden onze ‘kenners’ zich ineens tot de schilderkunst van de 17e eeuw , terwijl wij juist onder de indruk waren van het werk van Folkert de Jong . Jaja, ‘eigen willetje’ heet dat. De Wonderkamers van het Gemeentemuseum zal ze leren. Daar kunnen ze de boogie-woogie dansen met Piet Mondriaan .
Van groot (XXXL Painting in De Onderzeebootloods ) tot klein (De Witte Slagerij en Hommes ), van Garage Rotterdam naar Galerie Helder in Den Haag , van jong talent in Showroom Mama en Tent tot een verbijsterende overzichtstentoonstelling van veteraan AA Bronson in Witte de With , Blikvangen stapte op de fiets, in de trein en soms in de auto, en ging erop af. Onze ov-chipkaart stond roodgloeiend, onze museumjaarkaart draaide overuren. We struinden door de tuin van Joop van Caldenborgh en bewonderden zijn unieke beeldencollectie . In Wassenaar zijn ze druk bezig voor de Caldic Collectie het Museum Voorlinden te bouwen. We kunnen niet wachten om dat te gaan bekijken.
De Onderzeebootloods sloot de rolluiken en Het Volkspaleis in Den Haag opende haar deuren. Tijdens de Haagse Museumnacht waren wij bij de opening van het filmproject The Lost van Reynold Reynolds . In het Haagse zette Galerie 1646 ons vaak op het verkeerde been met conceptuele kunst . Dordtyart in Dordrecht , de omstreden Prix de Rome tentoonstelling in De Appel , de KunstRAI die ons inspireerde tot het KunstCodicil . En op de valreep van 2013 openden we ons winkeltje . Het was allemaal de moeite waard. Ook waar we waren, wat we gezien hebben, en in dit overzicht vergeten zijn. Er wordt aan ons weleens gevraagd: ‘Gaat dat nou nooit vervelen die kunst?’ ‘Nee, nooit!’ zeggen wij dan.