The Lateral Lump (2007-2013) van Navid Nuur is een diaprojector die abstracte beelden laat zien op de bodem van een omgevallen afvalcontainer. Op het magazijn van de projector draait een plastic zakje met afval mee, alsof dit het object is dat wordt geprojecteerd. Een heel traject wordt zichtbaar gemaakt. Van een intuïtief gevoel via een rationeel proces naar een beeld dat bewaard blijft en bekeken kan worden. Kunst als restproduct van de emotie. Van gevoel naar ratio, zes kunstenaars laten in de tentoonstelling Behind Images bij Garage Rotterdam zien hoe zij met deze materie omgaan.
Wat een fijne ruimte is dit toch, ruim en het licht is goed. De sculptuur (Off Cut) Axiom van Conrad Shawcross domineert de grote zaal. Het is transparant ondanks zijn grootte, en flexibel. De driehoekige elementen zijn demontabel. Er kan een extra element op geplaatst worden. Terugkijkend naar de ingang zien we dat we onder een monumentale poort de ruimte zijn binnengekomen. Jonas Wijtenburg heeft Reconstructing ruins #4 voor deze locatie gemaakt. Van afstand lijkt het een kolossale ijzeren constructie die de entree tot aan het plafond vult en in balans wordt gehouden door een geïmproviseerde steun. Spannend werk dat bij nadere inspectie uit multiplex is opgebouwd. Het werk van Jonas Wijtenburg kenmerkt zich door gestapelde constructies van verschillende objecten, schijnbaar willekeurig bij elkaar gegraaid. Bij een andere installatie zie je dit nog beter. Als een stempel, zoals die in de bouwwereld wordt gebruikt, ondersteunt Reconstructing ruins #4 (deel 2) het dak van Garage Rotterdam en suggereert hiermee functionaliteit, maar door het geïmproviseerde karakter van de materialen wordt het urgent.
Aan de wanden hangt werk van Jochen Mühlenbrink, Alexandra Roozen en Gabrielle van de Laak. Het grote verschil tussen de schilderijen en de aquarellen van Gabrielle van de Laak valt op. De schilderijen zijn duidelijk: Schotland Cottage, dat zie je in zachte kleuren afgebeeld, maar de aquarellen zijn abstracter, het materiaal is zeer aanwezig. De ontstaansgeschiedenis van het werk dicteert het resultaat. Lijkt vanzelfsprekend, maar wanneer je er over nadenkt niet meer. Alexandra Roozen maakt dichte potloodtekeningen, minutieus gemaakt. Landschappen in vogelvlucht, de cosmos, macro of micro? Het vraagt erom van dichtbij bekeken te worden. Dat doe je ook bij het werk van Jochen Mühlenbrink. Maar eerst van afstand. Polaroids, abstract, bewerkt en opgeplakt. Mis! Alles is geschilderd, polaroid, plakband, schaduwwerking, alles. Verderop hangt een groot stuk opengeklapt karton met daarop klodders verf en plakband. Nee, het is geen karton, maar geschilderd doek en het plakband … precies …. ook geschilderd. Trompe l’oeil maar niet flauw. Goed werk is dit. In plaats van dat het een trucje is, geeft het ‘bedrog’ extra diepte aan het werk.
Behind Images t/m 12 januari in Garage Rotterdam.
Op zondag 15 december vinden twee lezingen plaats bij de tentoonstelling Behind Images. Aan het woord komen Sacha Bronwasser (o.a. kunstcriticus De Volkskrant) en Susanne van Els (altvioliste en coördinator Klassieke Muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag). Beide sprekers verkennen zondag 15 december het grijze gebied tussen ratio en intuïtie. Aanvang 15:00.