18 seconden

20140412_100359
Een verlaten jurytafel terwijl de jury installaties aan het beoordelen is

Als kunstbloggers zien we veel, heel veel kunst, maar afgelopen zaterdag hebben we een persoonlijk record gebroken. Blikvangen zat in de jury van de ZomerExpo 2014. Van half tien ’s ochtends tot vijf ’s middags zagen we in de Joseph Opifexkerk  in Leidschendam ongeveer duizend kunstwerken voorbijkomen en moesten we over elk kunstwerk een oordeel vellen. Dat is veel, maar de dag vloog voorbij.

ZomerExpo 2014‘Stemmen, we gaan stemmen’, de stem van Malou van de Stichting ArtsWorlds die de ZomerExpo samen met het Gemeentemuseum Den Haag  organiseert, klinkt nog steeds na in onze hoofden. ’s Nachts schrikken we wakker met onze handen omhoog. ‘Ja, door, deze gaat door’. We hadden 18 seconden per kunstwerk, dat is kort. Het deed ons denken aan ‘seeing Europe in seven days’. Vandaag het Louvre, morgen het Rijksmuseum, en opschieten want dan halen we vandaag het Ludwig in Keulen nog. Maar als jury van de ZomerExpodag 2014 in Leidschendam was dat de tijd die we gemiddeld hadden om een kunstwerk te beoordelen. In die 18 seconden moesten wij tot een conclusie komen of een werk door kon naar de avondronde of dat het teruggegeven werd aan de teleurgestelde maker. Ruim duizend werken hebben we beoordeeld. Duizend maal een kunstenaar die ons zijn verbeelding presenteerde.

bij twijfel staken we
gewoon ons hand op

Het thema van de ZomerExpo 2014 is licht en dat leidde tot opmerkelijk veel gloeilampen en schilderijen waarbij het licht vanuit het midden van het werk je tegemoet explodeerde. Weer een gloeilamp, denk je dan, maar dat is gevaarlijk want misschien is deze gloeilamp net even anders, beter, origineler, meer eigen dan die andere gloeilampen. En bij twijfel staken we gewoon ons hand op. Daar mocht de avondjury over oordelen. Die had meer tijd om de kunstwerken goed te bekijken. Overigens had een groot deel van de kunstwerken niets met het thema te maken. Is dat erg. Als een kunstwerk goed is dan staken wij toch onze hand op maar het moest wel beter zijn dan een kunstwerk dat wel over het thema ging.

de eerste laag moet
kletsboem goed zijn

We wisselden onze zitplaats achter de jurytafel regelmatig af met een bezoek aan de installatieruimte. Daar stond werk dat niet door de medewerkers met witte handschoentjes aan naar ons toegebracht kon worden, dus gingen wij naar het kunstwerk toe. Lastig vonden wij de video’s. Die duurden niet lang maar wel langer dan 18 seconden dus daar zagen we korte fragmenten van. Kan dat wel? Eigenlijk niet vinden wij. Voor conceptueel werk is de Zomerexpo al helemaal niet geschikt. Gelaagd werk is prima, maar de eerste laag moet kletsboem goed zijn en dat valt niet mee. We zagen heel veel kunst waar hard aan gewerkt was maar het toch niet deed voor ons. Soms wel voor andere juryleden en als er daar genoeg van waren ging het toch door.

Het was een interessante ervaring om in zo’n hoog tempo over zoveel kunstwerken te oordelen. We zullen er zijn op de opening in het Gemeentemuseum Den Haag. Dan kunnen wij ook zien wie er echt door ging van de kunstwerken die wij gekozen hebben. En we gaan weer stemmen. Nu op het kunstwerk waarvan wij vinden dat het de absolute winnaar is. Misschien gaan we het wel kopen …

www.zomerexpo.nl

www.gemeentemuseum.nl/tentoonstellingen/zomerexpo-2014

2 reacties op “18 seconden

  1. Ondergetekende zat in de Amsterdamse jury en daar ging het op dezelfde manier. Leuk en leerzaam! Opvallend vond ik dat er zo weinig lichtinstallaties waren (ik hoopte minstens één of twee potentiële deelnemers voor Polderlicht-projecten te kunnen scouten) en ten tweede: veel Jezussen, engelen en andere Heilige Geesten. Tja, sommigen zien op die manier het Licht…

    1. Hallo John, inderdaad er waren opvallend weinig lichtinstallaties. Misschien te technisch of te kwetsbaar? Of hebben we dat achter ons gelaten? Wat ons betreft niet. Wij zijn dol op lichtinstallaties.

Laat een antwoord achter aan John van Tiggelen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.