Losbandig

bel2

Dennis de Bel weet van geen ophouden. Een tsunami aan ideeën spat van de pagina’s van het boek A very hard cover book. De Bel gaat door wanneer het publiek naar huis is, de schoonmakers hun werk hebben gedaan, de lichten uit gaan, de portier de deur achter zich heeft dichtgedaan en de nachtwaker zijn taak erop heeft zitten, om vervolgens voor een nieuw publiek verder te gaan. De bladzijden van het boek zijn gevuld met een tomeloze ideeënstroom waarin alles achterstevoren, ondersteboven en binnenstebuiten gekeerd wordt. Kunst voor doorzetters.

Ik was geneigd om
hem gelijk te geven

Hajo Doorn , directeur van avant-gardistisch centrum Worm, zegt in een van de vier essays in het boek over het werk van Dennis de Bel: ‘het is conceptuele kunst zonder concept’. Na de honderd pagina’s van A very hard cover book gelezen en bekeken te hebben was ik geneigd om hem gelijk te geven. Toch blijft er iets knagen. Dennis de Bel studeerde in 2007 af aan de Willem de Kooning Academie in de richting Interactive Media Designer. Zijn werk lijkt commentaar te geven op design en het willen controleren, ontwerpen en nuttig maken van deze wereld. Alles moet tegenwoordig gestyled worden en multifunctioneel zijn. Achter elk voorwerp in deze wereld zit een slimme gedachte. Niets kan meer zijn wat het is. Daarbij is het een pleidooi voor het doordenken, verder gaan waar bij anderen de fantasie ophoudt. De Bel heeft een absoluut losbandige geest dat tot hilarische resultaten leidt. Het Breadboard (2008), een electronisch circuit op een eenhapscracker, zou de oplossing voor het electronisch afval moeten zijn; Drinkable (2009) is een kledingstuk gemaakt van gebruikte koffiepads; DIY Phone (2013) bestaat uit losse componenten die met tape bij elkaar geplakt zijn, en ga zo maar door. Je denkt dat je de grap door hebt, maar daar gaat het  Dennis de Bel niet om. Eerst moet er iets afgebroken worden.

bel3Bij pagina 50 sloeg bij mij de vermoeidheid toe. Met het werk Gutspot, een worst gevuld met aardappelpuree, kreeg Dennis mij op de knieën. Maar ik moest door, ik was pas op de helft. Het vereist doorzettingsvermogen om dit allemaal tot je te nemen. Dat is wel het gevaar van dit boek. De lezer/kijker haakt af en ontgaat waar het werk van Dennis de Bel echt over gaat. Gelukkig staan er vier essays in het boek die het werk van De Bel toelichten en duiden, maar het beste is doorbijten. Doorgaan waar anderen zijn blijven steken.

bel5Toen het recensie-exemplaar bij ons in de brievenbus viel, scheurde ik vol goede moed de envelop open en opende daarna de kartonnen doos.  Daar lag het boek op mij te wachten, maar toen ik het uit de doos wilde pakken, ging ik gelijk op mijn gezicht. Boek en verpakking zijn één. Niet handig maar wel grappig. Dit boek kan niet lekker in bed gelezen worden, in de trein zit je voor gek met die kartonnen doos op je schoot, makkelijk meenemen is het sowieso niet. In het begeleidend schrijven dreigt uitgever WORM dat, wanneer het boek een succes wordt, er een versie in beton, met lijm of hout komt. Maar na het lezen en bekijken van A very hard cover book kies ik voor het e-book. Hoewel Dennis de Bel waarschijnlijk een versie van het e-book heeft die mijn fantasie ver voorbij schiet en waar ik helemaal niets mee kan. O, nee.

bel4A very hard cover book
Dennis de Bel
Met essays van Josephine Bosma/Florian Cramer/Régine Debatty/Hajo Doorn
Isbn 9789490608880
Uitgever: Worm
Prijs € 20,-
Te koop in de shop bij WORM, House of Ababa en Bol.com

2 gedachten over “Losbandig

  1. Ik lees geen boeken maar dit verhaal over losbandig vind ik weer zo briljant humoristisch dat ik het bijna zou gaan kopen. Het fijne van deze blog vind ik dat het wel zo fraai exposities van kunst vastlegt dat ik mij afvraag of ik daar op zou komen als ik ernaar toe zou gaan. De mail dwingt mij gewoon verder te gaan naar Blikvangen. Het tovert altijd een glimlach op mijn gezicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *