Dans! – La La La Human Steps

Boijmans_231012-3858
Bruce Nauman – Double Cage Steel Piece, 1974 (foto, museum boijmans van beuningen)

‘Met kunst verzet de mens zich tegen zijn lot’ (André Malraux)

In de inleiding van de kleine catalogus die hoort bij de tentoonstelling La La La Human Steps in Museum Boijmans van Beuningen wordt de Franse schrijver van onder andere La condition humaine en Minister van Cultuur, André Malraux, aangehaald. Het is onmogelijk om passie en verstand op één lijn te krijgen, maar in die eenzaamheid zijn we met elkaar verbonden en die verbondenheid is het grootst wanneer we dansen. Dus dans!

Opgesloten en kwetsbaar

De Double Cage van Bruce Nauman is er ook zo een. Een kunstwerk waarvan ik denk ‘Dit is het’. Een kooi in een kooi en de buitenste kooi heeft een deur en daarmee heb je toegang tot de smalle ruimte tussen de twee kooien. Het is een buitengewoon nare claustrofobische ervaring. Glimmend in het duister staat hij daar. Wie durft, maar de meeste museumbezoekers beginnen er niet aan. Te intens. Nauman raakt iets dat een heleboel mensen kennen. Opgesloten en kwetsbaar en niet in staat die andere ruimte binnen te komen.  Veel van dit soort diep gevoelde emoties zijn terug te vinden in La La La Human Steps.

Museum Boijmans van Beuningen is de kelders in gedoken en uit de opslag hebben Sjarel Ex en Els Hoek een geweldige tentoonstelling samengesteld. Rondom een dansvloer zijn een aantal zalen ingericht met kunst, nieuwe kunst, schilderkunst, video, alles door elkaar. Maar oud en nieuw, esthetische en ruw, het is allemaal met elkaar verbonden in een orgie van creativiteit. Hier wordt La condition humaine  (Het menselijk tekort) in de volle omvang uitgemeten. Veel kunst ken ik – Nauman, Eisinga, Bas Jan Ader, Pipelotti Rist, Cindy Sherman – maar niet in deze combinaties. En het werkt, het schuurt, het swingt. Ik raak niet uitgekeken. In alle hoeken en gaten valt iets te ontdekken. Whaaah wat is dit geweldig!

Quoth the Raven ‘Nevermore.’

In het midden van de 1500 m² van  de Bodonzalen is een dansvloer gemaakt en met een hoofdtelefoon op staan twee jongens te swingen op de rap van Gery Mendes. Hij rapt The Raven het gedicht van Edgar Allen Poe. Op de twee grote schermen zie ik zijn performance, met de gekooide rapper en het museumpubliek daar wat stijfjes en onwennig omheen. “Quoth the Raven ‘Nevermore.'” hoor ik over mijn hoofdtelefoon. Alles valt hier op zijn plek . Op een aantal data vinden hier dansvoorstellingen plaats, maar nu kunnen de ‘eenzamen’ hun verbondenheid tonen in de dans. Let’s hit the dancefloor, baby! Het is een prachtige tentoonstelling.

La La La Human Steps t/m 17 mei in Museum Boijmans van Beuningen

Zaterdag 4 april: Een choreografie van Édouard Lock met de dansers Gesina Moog, Jac Carlsson en Lucie Fenwick door Gesina Moog & Jac Carlsson.

Zondag 17 mei: performance van Sterre van Rossem, Peter Leung, Matthew Pawlicki

boij1

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.