Mensen slaan zich door de draaideur, betalen aan de kassa, hangen hun jas aan een haak en sjorren die omhoog om zich vervolgens richting tentoonstelling van naam en faam te spoeden. Een enkeling slaat weleens links af en gluurt voorzichtig in de Willem van der Vorm Galerij. ‘Wat is dit’ zie je ze denken ‘Mmm, gratis, mmmm verdacht’. Niks verdacht, dit is Sensory Spaces aflevering 6, uitgevoerd door de Amerikaanse kunstenares Sara VanDerBeek in Museum Boijmans van Beuningen
Ik ben een fan van Sensory Spaces. Al vanaf het begin verbaast het me elke keer dat een ruimte zo anders ingedeeld kan worden. Dat ik dezelfde ruimte zo anders kan ervaren en dat die ervaring elke keer een geheel andere dimensie heeft. Nu stap ik de Willem van der Vorm Galerij binnen en zie in het midden een blinkend spiegelend meer met daar omheen zuilen, op blauw stof gedrukte foto’s van water en de maan. Het heeft iets weg van een Romeins badhuis, maar het weerspiegelt de indrukken die Sara opdeed op haar verkenningstochten door Rotterdam.
De stoffen prints zijn mooi, een beetje geheimzinnig. Het blauw is goed gekozen. Het geeft de ruimte volume. VanDerBeek heeft een minimalistische stad van water, lucht en steen gebouwd. Rondom de golvende platen gepolijst aluminium ligt een stad in tweeën verdeeld. De combinatie verticale en horizontale structuren met het blauw lijken de Willem van de Vorm Galerij twee maal zo groot te maken en geeft dynamiek aan de ijle compositie. Het geheel voelt verlaten als een stad na sluitingstijd. De mensen zijn naar huis. De stad ligt er eenzaam bij. Rotterdam bij nacht.
Kijk bij het volgende bezoek aan Museum Boijmans van Beuningen bij de kassa naar links en loop binnen bij Sensory Spaces 6 van Sara VanDenBerg, t/m 31 mei te zien in Museum Boijmans van Beuningen
Meer over:
Sensory Spaces 1
Sensory Spaces 2
Sensory Spaces 3
Sensory Spaces 4
Sensory Spaces 5