India calling – kunst uitbesteed

mama1

Kunstenaars die hun kunst ‘outsourcen’. Verzakelijking van de kunst? Showroom Mama vroeg kunstenaars een script te schrijven voor een of meer performances en die uit te besteden.

Kunst wordt vaak uitbesteed. Van het atelier van Rodin tot The Factory van Andy Warhol. Wat moet een kunstenaar zonder zijn assistenten? Komt Damien Hirst nog weleens zijn bed uit om een nieuw werkstuk te fabriceren of Facetimed hij vanonder de lakens met de jongens en meisjes in de werkplaats om te kijken hoe het ervoor staat? Showroom Mama is deze ingeslagen weg diepgaand aan het verkennen. Waar eindigt kunst, waar eindigt de kunstenaar?

D-O-OPflyer1Outsourcing Performance zoekt de grenzen op en laat een performance in India opvoeren; de videoweergave is vanuit een minihangmat te bekijken op de Witte de Withstraat in Rotterdam.  Of, in een verkleedhok kan de bezoeker zich vermommen tot een kunstwerk en wankelend op immens hoge gele hakken mama2 voor de camera een performance realiseren. En, de opening met een serie interactieve demonstraties waaronder line dancing. Mijn gedachte over dit alles? Bij Showroom MAMA staat het experiment voorop. De ‘what if-gedachte’ bevalt mij en zet mij aan het denken. Wanneer is het kunst en wanneer houdt het op dat te zijn? Zolang ik er over blijf nadenken is het nog steeds kunst lijkt mij. Deze expositie van ‘veilig, efficiënt en voordelig’ opent voor veel kunstenaars perspectieven. Besteedt je kunst uit via de Amazon’s Mechanical Turk. Dat gezwoeg in een te duur atelier moet maar eens afgelopen zijn. Het kan anders. Waarom niet?

 Outsourcing Performance t/m 8 februari bij Showroom MAMA
Met bijdragen van:
kunstenaarsinitiatief beyoncé (NL), Red Bandana Country Dancers (NL), The Holls Collective (NL), Leonie Kuipers (NL), Jaleel Roy-Lindsey (SR), Marcin Kaminski (PL), Fraser Stewart (UK), David Brazier (AU) & Kelda Free (UK), Swatantra Theatre (In)
Outsourcing Performance is het laatste project van MAMA’s voormalige curator Gerben Willers en het eerste project van MAMA’s nieuwe curator Marloes de Vries.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.