Mooi gewelddadig

garage1
Ronald Ophuis – The Bet, Boy or Girl? Sierra Leone 2001 (2013)

Gevaarlijk onderwerp voor een kunstenaar. Geweld heeft al gauw de aandacht, maar zit er nog iets onder die eerste laag of hebben we te maken met zinloos geweld in de kunst? In Garage Rotterdam is de groepstentoonstelling Beauty of violence te zien.

dreigt met een mes

Het schilderij van Ronald Ophuis The Bet, Boy or Girl? Sierra Leone 2001 laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Een zwangere vrouw wordt door drie mannen vastgehouden en een vierde dreigt met een mes haar buik open te snijden. Een scene uit  de onvoorstelbaar wrede burgeroorlog in Sierra Leone. Tenminste, Ophuis laat vaak de scenes die hij wil schilderen spelen door acteurs, fotografeert die en gebruikt de foto’s als het voorbeeld voor zijn schilderijen. Toch is het schilderij zo realistisch dat ik zeker weet dat ik deze scene eerder in een krant heb zien staan. Dat is niet zo.

Garage RotterdamVeel geweld in Garage Rotterdam is wat minder expliciet. De zussen Raeven zijn vertegenwoordigd met twee werken. In de video Love knows many faces (2005) voeren de tweelingzussen met elkaar een schijnbaar gevecht op leven en dood terwijl ze tot hun nek in het water van een riviertje staan.  Of proberen ze elkaar te redden? Liefde en haat hebben een dunne scheidslijn. De andere video van L.A. Raeven heet 5200 ml (2005). Een meisje drinkt 5200 ml aan vloeistoffen zoals water en wijn. In een schriftje maakt ze notities. Een moeizaam proces van iemand die obsessief met haar lichaam bezig is. Op de grond voor de projectie ligt de matras met alle andere spullen die in de video terugkomen, inclusief het schriftje met aantekeningen. Alleen het meisje ontbreekt, opgelost in lucht. De wisselwerking tussen het materiaal en de video werkt wel. Ze onderstrepen wat je ziet en leggen als het ware getuigenis af.

Veel van het werk dat voor de tentoonstelling is samengebracht ken ik. Weinig verrassingen, maar het is wel allemaal goed werk. De sculptuur van Eylem Aladogan, dat met haar duidelijke symboliek het best de titel van de tentoonstelling verbeeldt, de hyperrealistische intense tekeningen van David Haines, de esthetiek van Ted Noten; ik word er niet door verrast, maar het is wel mooi.

Beauty of Violence t/m 6 juli bij Garage Rotterdam – Deelnemende kunstenaars: Eylem Aladogan, David Haines, Ted Noten, Ronald Ophuis, Thom Puckey, L.A. Raeven, Aaron van Erp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.