Vorwärts und nicht vergessen

stroom1

Oude tijden herleven bij Stroom. Senator Adri Duivesteijn met haar en Das Solidaritätslied van Bertold Brecht klinkt uit de speakers; Revolutionary Traces van Ângela Ferreira verbindt het werk van architect Álvaro Siza Vieira in de Schilderswijk in Den Haag met dat in Bairro de Bouça in Porto.

Het waren de tijden van de maakbare samenleving. In de jaren zeventig van de vorige eeuw was er een sterke band met Portugal dat zich net had bevrijd van de militaire dictatuur. Met Revolutionary Traces grijpt de Portugees/Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ângela Ferreira terug naar die tijd. Twee skeletten van duplexwoningen uit de de Haagse Schilderswijk vullen de bovenruimte bij Stroom. Het zijn sculpturen gebaseerd op twee rijen woningen uit de Jacob Catsstraat die zijn ontworpen door de Portugese architect Álvaro Siza Vieira. Op een lange muur bij Stroom is te zien hoe dit project tot stand kwam. Voormalig wethouder Ruimtelijke Ordening van Den Haag Adri Duivesteijn vervult een hoofdrol. We zien hem, toen nog met flinke haardos, op pad in de Barrios van Porto.

stroom2Een trap loopt van de twee sculpturen naar de benedenruimte. Daar draait een video van Catarina Alves Costa. Hierin zien we de bewoners van Porto in de jaren zeventig de straat op gaan voor betere huisvesting (Casas, Sim! Barracas, Nâo!). De tentoonstelling geeft een mooi beeld van het revolutionaire elan waarmee ongeveer dertig à veertig jaar geleden de stadsvernieuwing werd gerealiseerd. De twee sculpturen van Ferreira brachten bij mij een gevoel van melancholie teweeg. Bewonersparticipatie, kom er nog maar eens om. Tegenwoordig moeten we het doen met de participatiemaatschappij waarbij economisch rendement de boventoon voert. Na 1988 wordt de tweede fase van het bouwproject in de Haagse Schilderswijk gerealiseerd. Daarvoor ontvangt architect Siza in 1993 de Berlageprijs, maar het revolutionaire elan heeft dan al plaatsgemaakt voor kostenplaatjes en haalbaarheidsstudies. Daarvan is in de tentoonstelling niet te merken.  ‘Kwaliteit is respect voor het volk’ die uitspraak van Che Guevara weerklinkt in de sculpturen van Ângela Ferreira.

Revolutionary Traces van Ângela Ferreira  t/m 15 maart 2015 in Stroom Den Haag

Rondom de tentoonstelling heeft Stroom een randprogramma samengesteld en bij de tentoonstelling is er een boekje verschenen(€ 7,50) waarin dieper wordt ingegaan op de achtergrond van de sculpturen van Ângela Ferreira. De publicatie is rijkelijk geïllustreerd o.a. met foto’s uit het persoonlijk archief van Adri Duivesteijn.

stroom3
Catarina Alves Costa – Houses for the people (still uit de film), 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *