In het kader van festival Motel Mozaïek werd bij Tent afgelopen zaterdagmiddag een paar stevige decibellen het pand in geblazen. Yuri Landman liet horen wat het resultaat was van de workshop ‘zelf muziekinstrumenten bouwen’ en daarna knalde Hidde van Schie met zijn nieuwe band Friday Wilkinson door een geluidsbarrière. Ik was er voor de korte rondleiding die Hidde van Schie gaf door de tentoonstelling New Romantic Spirit, waar zijn beeldend werk hangt naast het werk van pop-art veteraan Woody van Amen. Maar ik bleef wel hangen voor de toegift.
Felix en Odorex hangen tegenover Reverse Neon Eagle en Sad Neon Eagle , de oude meester tegenover een nieuwe held. ‘Sporen verdiend’ tegenover ’timmert aan de weg’. Woody van Amen liet zich inspireren door zijn reis naar Azië en de Zwitserse berg Matterhorn. Hidde hield een kort verhaal over zijn manier van werken, zijn inspitatiebronnen en hoe hij in contact kwam met Woody van Amen (hun ateliers bevinden zich vlak bij elkaar).
Uit hun ontmoetingen werd het idee van een gezamenlijke tentoonstelling geboren. Is het een goed idee? Soms wel. De gitaren van We Are One But We Are Not The Same van Hidde van Schie zijn een update van het werk van Woody van Amen. Ik dacht oosterse invloeden in het werk van Hidde van Schie te bespeuren, maar hij reageerde daar wat terughoudend op. Terecht merkte hij op dat Woody van Amen echt op reis moest om ergens kennis van te nemen maar dat tegenwoordig alle culturen via de computer aanwezig zijn. Daarbij groeide Van Schie op in Rotterdam-West en waren alle culturen in de buurt voor handen.
Hidde van Schie is toch meer een schilder dan een maker van sculpturen en objecten zoals Woody van Amen. Die had de ambitie om abstract expressionistisch schilder te worden maar toen hij begin jaren zestig in New York aankwam, viel hij met zijn neus in de pop-art-boter en dat beviel Van Amen wel. Toen Hidde van Schie op de academie ging schilderen werd daar raar naar gekeken. ‘Met andere media heb je zoveel meer mogelijkheden,’ werd er gezegd. Maar juist in de beperking van het schilderen ontdekte Van Schie de enorme hoeveelheid aan technieken en materialen die de schildertechniek te bieden heeft. Inmiddels heeft de realiteit Van Schie gelijk gegeven. Schilderen is weer helemaal terug.
En de blues is nooit weggeweest. Hidde van Schie gespte zijn gitaar om en schilderde in indigo mannenverdriet in alle toonaarden.
De tentoonstelling New Romantic Spirit van Woody van Amen en Hidde van Schie is nog t/m 19 april (aanstaande zondag) te zien in Tent Rotterdam