Het werk van Joris Kuipers ken ik van de expositie in De Witte Slagerij en de Papier Biënnale in Museum Rijswijk. De anatomie van het macabere zou je het kunnen noemen. Met papier, lijm en een paar andere ingrediënten creëert hij objecten die enigszins luguber ogen maar ook sierlijk zijn. In de voorkamer van Galerie Cokkie Snoei in Rotterdam hangt (naast ander werk) Vollig Losgelöst, een aquarelcollage. Alsof een schedel in full colour openbarst, in exploded view in de lucht hangt. Met papier, waterverf en een schaar maakt Joris Kuipers sterrenstelsels vol kleurige details. Een uitdijend universum. Ik kan er lang naar kijken.
De achterkamer is gereserveerd voor Marisa Rappard. Zij pakt een pen, een potlood, zet het op papier en trekt een lijn gaat de hoek om en nog een hoek en laat niet meer los. Als een op hol geslagen Ariadne kringelt ze maar door en laat een eindeloze draad achter. Bij Galerie Cokkie Snoei hangt een geweldige tekening op rol aan de muur. Draai aan de hendels en een wirwar openbaart zich. Een heilig schrift in een labyrintische taal. Hier en daar zijn kleine vlakken ingevuld. De details zijn er voor de oplettende kijker en verdwijnen gemakkelijk in de kakofonie van de door denderende pen van Marisa. In een hoek van Cokkie’s achterkamer hangt/staat Waves of Whispers 2. Hier is een kunstwerk in opstand gekomen en wringt zich op een staketsel van de muur de galerie in. Nee, klopt niet! Het zijn twee tekeningen. Eén aan de muur en de ander dwarrelt als een stuk geslagen spiegel in de lucht. Prachtig werk.
De exposities Goodbye George, Burn The Ship Come Spring van Joris Kuipers & Being Lost In A Mere State Of Wonder van Marisa Rappart zijn t/m 2 mei te zien bij Galerie Cokkie Snoei, Mauritsweg 55 Rotterdam.