Een goed beeld is dit. Drie mensen in witte doktersjassen staan in een houten constructie te kijken naar een rond neon licht. Links staat de bedenker van dit levensgevaarlijk bouwwerk. Dit moet een soort deeltjesversneller zijn. Niet de kilometerslange tunnel die in Zwitserland onder de grond ligt, maar een kleine handzame versie die kunstenaar/uitvinder Thijs Ebbe Fokkens heeft bedacht. Het zou kunnen werken maar helemaal zeker is hij er niet van. Daarom vindt dit plaats in het diepste geheim. Ergens in een houten keet op een industrieterrein experimenteert hij gedreven verder. Hij weet zeker: dit gaat werken, maar als het mis gaat zijn we allemaal de klos.
natuurkundewetten van Fokkens
Dit bovenstaande is onzin, natuurlijk, maar Thijs Ebbe Fokkens bedenkt vormen en beelden die bij mij blijven hangen en aanzetten tot vergaande fantasieën. Op de Art Rotterdam Week kwam ik voor het eerst in aanraking met zijn werk. Bij Momart deelde hij een ruimte met Maurice Boogaert (van wie de indrukwekkende installatie – op de film Repulsion van Polanski geïnspireerde – The Apartment (2014) te zien was). Fokkens combinatie van een houten constructie met zand en neon haakte zich vast in mijn geheugen. Toen ik deze week bij Stroom Den Haag binnenliep was ik blij verrast dat de afdeling Ondertussen ditmaal aan Thijs Ebbe Fokkens was gewijd. In de kleine ruimte staan voorwerpen opgesteld en is een aantal foto’s te zien van zijn projecten. Thijs Ebbe Fokkens maakt kunst met een grote theatrale waarde. Gemaakt volgens de natuurkundewetten van Fokkens en met zijn poëtisch gevoel voor kunst. Een appel hoeft volgens de wet van Fokkens niet perse naar beneden te vallen.
Ondertussen geeft een impressie van wat kunstenaars doen met het subsidiegeld. De projecten van Thijs Ebbe Fokkens zijn tussen 2010 en 2013 gerealiseerd met een financiële bijdrage vanuit de Stroom PRO subsidie. Het gaat om Bringing coherence to the mystery in De Fabriek (Eindhoven, 2010), TOO BIG TO FAIL in De Overslag (Eindhoven, 2011), Hole in One in Kunstverein Leverkusen (2012) en The Aleph in Kunsthal KAdE (Amersfoort, 2013).
Het werk van Thijs Ebbe Fokkens is t/m 27 april te zien in Stroom Den Haag