De vrijheid van de kunst vermengd met de exactheid van de wetenschap; de tentoonstelling The World Turned Inside Out in het Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With daagt uit tot creatief denken en een open blik. Blikvangen zoomt in op Jennifer Wen Ma en haar zoektocht naar de Hof van Eden.
Welke rol speelde de halfedelsteen Lapis lazuli in de geschiedenis en wat is nu de betekenis van de diepblauwe kleur die deze steen heeft? Wat is er gebeurd met de ‘nobele wilde’ van Jean-Jacques Rousseau? Hoe kan met behulp van de groei en het gedrag van mangroveboom opnieuw gekeken worden naar onze samenleving? Hoe kan de zoektocht naar het paradijs bepalend zijn voor een cultuur en de geestesgesteldheid van zijn individuen?
Bent u daar nog? Gelukkig. We zijn het gewend van Witte de With: Dwarsverbanden en raakvlakken, het Rotterdamse Center for Contemporary Art kijkt over schuttingen en muurtjes om te laten zien dat kunst midden in de samenleving staat en geen in zichzelf gekeerde discipline is. Dat maakt dat de tentoonstellingen bij Witte de With altijd meer zijn dan ‘het gevoel laten spreken’ en ‘jezelf ervoor open stellen’. Niets achterover leunen, aan de slag, zet die hersenmassa aan het werk.
Ook bij de tentoonstelling The World Turned Inside Out kan je maar beter eerst even gaan zitten en de bijbehorende brochure lezen. Witte de With organiseert een serie lezingen van kunstenaars en wetenschappers, en bij elke lezing is een opstelling gemaakt. Daarin worden de onderwerpen op een onorthodoxe manier benaderd. Met een kunstenaarsoog. Mythes worden onderzocht, maar alles is mogelijk. Het is kunst met een (pseudo)wetenschappelijke inslag. Zoals de betekenis van het mangrove ecosysteem als spiegel van onze samenleving. Of de zoektocht naar de plek waar het Paradijs ooit moet zijn geweest.
De grote tekening van Jennifer Wen Ma is een mooi voorbeeld van de aanpak van deze tentoonstelling. Het reusachtige The Search of the Garden of Eden laat een kaart zien van het gebied van de rivieren de Eufraat en de Tigris in Zuid-Irak. Sommigen denken dat het Paradijs daar moet zijn geweest. Maar er staan kleine schetsen en aantekeningen met verwijzingen naar mythische en bestaande levensvormen op. Bouwsels uit de streek dienen als voorbeeld voor objecten die ook zijn tentoongesteld. En de zoektocht beperkt zich niet tot Zuid-Irak. Jennifer Wen Ma onderzocht Afrika, Jeruzalem, Missouri(VS) en Mars als mogelijke locatie van de Hof van Eden. Ze betrekt Oosterse scheppingsverhalen erbij, en literatuur als Paradise Lost van Milton. Het levert een expositie op waarbij het wetenschappelijke soms uit beeld raakt, maar de mythe fascineert.
Wij hebben Jennifer Wen Ma er uitgelicht, maar zo is er telkens rondom een mythisch onderwerp een opstelling gemaakt. Het prikkelt de nieuwsgierigheid en je wilt meer weten. Dat kan. De serie lezingen en de tentoonstelling duren tot 18 augustus. Jennifer Wen Ma geeft op donderdag 11 juli om 19:00 uur in Witte de With een lezing over The Search of the Garden of Eden. Zij brengt twee gasten mee: Qian Yi (zangeres klassieke Chinese opera) en Hans Ausloos (hoogleraar Godgeleerdheid). Meer informatie en de data van overige lezingen staan op de website van Witte de With.
The World Turned Inside Out t/m 18 augustus in Witte de With Center of Contemporary Art