‘Het werkelijke leven is toch veel interessanter dan kunst’, dat is een mooie uitspraak van Henk Peeters. Hier spreekt een groot relativeringsvermogen uit, een eigenschap die in de kunstwereld niet in ruime mate aanwezig is. Henk Peeters is vorige week zaterdag overleden en was lid van de roemruchte NUL-beweging uit de jaren zestig. Samen met Jan Schoonhoven, Armando, Herman de Vries en Jan Henderikse reageerde Henk Peeters op de vrije en expressieve kunst van de jaren vijftig. Strak en minimalistisch was het devies, maar er zat ook een popart/Duchamp-element in de kunst van NUL: plastic zakjes met water, centen, kurken, watten en afwasborstels. Het leverde prachtige ‘stille’ kunstwerken op.
Na vijf jaar stierf NUL een stille dood. Teleurgesteld gaf Henk Peeters in 1965 een groot gedeelte van zijn werk aan de vuilnisman mee. Hij had gehoopt dat NUL een maatschappelijke verandering teweeg zou brengen. Het gevoel voor relativering moest nog komen. Pas in 1974 ging hij weer kunst maken. Dat was nog steeds in de geest van NUL en in al zijn werk bleef hetzelfde verstilde gevoel aanwezig. Uiteindelijk vielen leven en kunst samen en vroeg hij zich af: ‘Wat moet je dan nog maken? Dan is het er toch allemaal?’ Henk was bij nul aanbeland.
Zaterdag 20 april organiseert Topp & Dubio om 11 uur ’s ochtends een manifestatie ter nagedachtenis van Henk Peeters. henk=0 vindt plaats op de pier bij Scheveningen. Het is de plek waar Zero aan Zee plaats had moeten vinden. De laatste grote manifestatie van NUL. 47 kunstenaars zouden in april 1965 op de Pier een Gesamtkunstwerk tot stand brengen. Beeldende kunst, literatuur, muziek en theater; Armando zou de zee zwart laten kleuren; Hans Haacke zou een muur van ballonnen maken en met een bootje met meeuwenvoer rondvaren zodat er een meeuwensculptuur zou ontstaan en de hangende trossen met zakjes water, vitrines gevuld met zakjes water en panelen behangen met zakjes water van Henk Peeters zouden overal te zien zijn. Het ging niet door: Het stormde hard en er was geen geld.
Zero aan Zee zal ook op 20 april 2013 niet plaatsvinden, maar wel een mooie manifestatie ter nagedachtenis van een bijzonder kunstenaar. Elf uur verzamelen bij de entree naar het bovendek van de Scheveningse Pier. Komt allen!
Samen met het Guggenheim Museum in New York en de ZERO foundation in Düsseldorf bereidt het Stedelijk Museum Amsterdam een retrospectief voor van de internationale ZERO bewegingen. Het werk van Henk Peeters zal daarin een belangrijke plaats innemen (najaar 2014/najaar 2015).
Samen met het Guggenheim Museum in New York en de Zero foundation in Düsseldorf bereidt het Stedelijk Museum een retrospectief voor van deze internationale ZERO bewegingen (najaar 2014/najaar 2015) waarin het werk van Peeters een belangrijke plek zal innemen. – See more at: http://www.stedelijk.nl/nieuwsberichten/in-memoriam-henk-peeters#sthash.GObjyx8p.dpuf
Ik heb een vraag over de afbeelding. Het lijkt een tekening – klopt dat? Ik ben nl. op zoek naar de eerste en meest oorspronkelijke uitvoeringen van “Akwarel”. Als dit een tekening van Peeters zelf is (hij lijkt op de versie in de ZERO-foundation in Düsseldorf) , geeft dat een idee over hoe hij het werk ongeveer “bedoelde”. Heel anders dan nu te zien is in het Stedelijk!
Met vriendelijke groet, Everdien Hoek
Hallo Everdien, Ik zag een reconstructie uit 2011 van dit werk in het Stedelijk Museum in Schiedam. De afbeelding bij het artikel henk=o heb ik van het internet geplukt omdat het een originele weergave leek van het oorspronkelijke werk, maar zeker ben ik daar niet van. Ik ging ervan uit dat het een foto van slechte kwaliteit was, maar je brengt me aan het twijfelen. Is het een potloodtekening? Misschien, maar ik moet nog naar het Stedelijk in Amsterdam en ik ben benieuwd welke plek het werk van Peeters daar inneemt. Vriendelijke groet, John.