Toen wij begin deze maand in Athene waren en een dreigende staking wilden ontvluchten en zodoende het Museum voor Hedendaagse Kunst (EMST) ín vluchtten, bezocht Blikvangen behalve de expositie van Michalis Manousakis ook die van Dimitris Alithinos,
Alithinos wordt in Griekenland beschouwd als één van de belangrijkste hedendaagse Griekse kunstenaars, en daarom werd een enorme expositie aan zijn oeuvre gewijd; een retrospectief met meer dan 200 kunstwerken. Een interessant overzicht van 40 jaar carrière van deze kunstenaar.
In één van de zalen maakte Alithinos een installatie: Op de grond liggen 2000 wandklokken, geheel of gedeeltelijk verborgen door aarde. Een enkele is ingepakt. Aan de muur een wereldkaart, samengesteld uit aarde en zand, locaties gemarkeerd met eieren. En rondom ingelijste kaarten die doen denken aan ansichtkaarten; erop een plaats, een jaartal en soms laten ze Alithinos zien, gravend of in een gat staand.
De indrukwekkende installatie representeert zijn levenswerk; De Concealments. Een wonderlijk project dat kenmerken heeft van landart en installatiekunst. Sinds 1981 heeft Alithinos in de hele wereld “relieken” verstopt. Hij graaft een gat, stopt daar objecten in, gooit het gat dicht en daarna zie je er niks meer van. Alsof er nooit iets is gebeurd. Tot nu toe heeft hij 176 van deze Concealments uitgevoerd. In zijn eentje of met publiek. Meestal markeert niets de plek. Getuigenis van deze ceremonies wordt geleverd door de kaarten. Alsof ze zeggen “De groeten uit…”
Concealments zouden te vinden moeten zijn in onder andere Central Park, onder het Griekse Pavilion in de Venice Biennale, Thessaloniki, Istanbul, ergens op de Cookeilanden, Paaseiland en Nepal. De Concealment in Harvard laat het proces zien. Blikvangen was blij met de staking in Athene. Zo ontdek je nog eens wat.