Bastards in caps

tent1
Priscila Fernandes – The Book of Aesthetic Education of the Modern School, 2014

Zo, ik worstelde me tussen de terrassen door naar TENT. De Witte de Withstraat kunststraat? Jawel, maar de horeca zorgt voor een stevige randprogrammering. Niet zeuren en veilig binnen zag ik nieuw werk van Priscila Fernandes.

tent3Het lijkt het een merkwaardige  samenkomst. Ik stap in een klaslokaal die lijkt op de lesruimte van mijn middelbare school in Rotterdam West na afloop van weer een chaotische les. Verder,  een dansvideo, een aantal foto’s, een metalen sculptuur en een video van een pointillistisch kunstwerk. Maar er is meer samenhang dan op het eerste gezicht lijkt. Priscila Fernandes is Portugees en woont en werkt in Rotterdam. Het werk bij TENT heeft ankers in het begin van de vorige eeuw. Anarchisme, onderwijshervormingen, pointillisme, het was net zo’n roerige tijd als nu. De tentoonstelling Those bastards … is ook een geschiedenisles, voor mij wel in elk geval. Escuela Moderna in Barcelona kende ik niet. Grondlegger Francecs Ferrer i Guàrdia werd geëxecuteerd door de Spaanse overheid wegens opruiing. Met zijn school wilde vrijdenker Guardia de werkende klasse onderwijzen en ontwikkelen los van de staat en de kerk. Dat werd niet gewaardeerd in het streng katholieke Spanje. Hij hield het vijf jaar vol voordat hij in 1906 voor het vuurpeloton stierf. Het lesmateriaal van de Escuela Moderna voorzag niet in een lesboek over kunst. Die ontbrekende bouwsteen heeft Fernandes eigenhandig toegevoegd. Zij maakte  ¿tent2Y el Arte?, een klein rood lesboekje, dat als een uitroepteken door de opstelling The Book of Aesthetic Education of the Modern School heen zwermt.

Ook de andere werken grijpen terug naar het verleden, maar gelukkig wel relevant genoeg om er in de tegenwoordige tijd naar te kijken. Die geschiedenisles is dan ook maar beperkt. ‘Wat is de positie van kunst en kunstenaars bij het vormgeven aan de maatschappij, en hoe beïnvloedt de maatschappij en haar waarden het werk van kunstenaars?’ lees ik op de website van Tent. Kijk, zo zijn we toch weer thuis.

Those bastards … van Priscila Fernandes is t/m 5 juli te zien in Tent Rotterdam

tent4
Capo di Noli (2014-2015) en Une clairière en Provence (2015) van Priscila Fernandes. Fotonegatieven zijn beschilderd, doorgeprikt en daarna afgedrukt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *