Sonic Boom

taal3
Mike Ottink – ‘Entropic low density CMBR generator’, 2015

De cosmische ruis van Mike Ottink en de ‘left-overs’ van Ties Ten Bosch  passen prima bij elkaar, maar waarom? Ottink zet geluid om in beeld. Ten Bosch werkt met wat overblijft. De expositie Reverse Causality bij Galerie Frank Taal.

taal12Ggggggggggggrrrrrrrsssssssssssss tik BOEM, de installatie ‘Entropic low density CMBR generator’ van Mike Ottink laadt en ontlaadt. Terwijl ik rondloop door de galerie van Frank Taal is dit mijn achtergrondruis, de echo van het ontstaan. Werk van Mike Ottink hangt naast het werk van Ties Ten Bosch. Zoals de trillingen van  geluid, spanning, een magnetisch veld door een oscilloscoop worden omgezet naar een zichtbare trilling, zo transformeert Ottink ze naar een schilderij.  Wat zie ik wanneer ik naar een schilderij, een tekening van Mike Ottink kijk? Zit er in mijn brein een omzetter waardoor ik het werk van Mike Ottink weer kan transformeren naar een geluid, een trilling van de lucht? Alsof ik met mijn telescoop in het heelal staar en het sterrenstelsel van Mike Ottink registreer en zijn trillingen waarneem, zijn explosies, implosies … Kom ik weer terug in zijn oerknal?

Ready-mades  die left-overs zijn

Ties Ten Bosch toont snippers van tentoonstellingen. Verfspetters op een stuk papier dat de kunstenaar heeft gebruikt om de vloer af te dekken terwijl hij aan het werk was. Gemorste kunstwerken die Ten Bosch bij elkaar schraapt. Ready-mades  die left-overs zijn en die anders in de prullenbak waren beland. Of tafelbladen waar de afdrukken in staan die de kunstenaar heeft achtergelaten terwijl hij/zij aan het werk was.  Allemaal sporen die een kunstenaar achterlaat. Wij kunnen als een echte Sherlock gaan puzzelen en uit de aanwijzingen wellicht het kunstwerk en de kunstenaar waar het hier om gaat opsporen. Of doet dat er niet toe? Gaat het om de toevalligheid. Waar we naar kijken is net zo goed onderdeel van het creatieve proces, maar was eigenlijk bedoeld voor de afvalhoop en gered door Ten Bosch.

De strakke composities van Mike Ottink en de gevonden kunst van Ties Ten Bosch passen wonderwel bij elkaar en vullen elkaar aan. Wat Mike Ottink niet vertelt en wat Ties Ten Bosch wel vertelt en vice versa.

Reverse Causality t/m 27 maart in Galerie Frank Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.