Hans van Dijk / Dai Hanzhi

dai4
Ni Haifeng – The Angle, 1995

Bij Witte de With loop ik het eerste kwartier in een soort verbijstering rond en vraag ik me af ‘wat is dit nu weer?’. Zo gaat dat. Zelfs bij de tentoonstelling van A.A. Bronson stond ik met mijn ogen te knipperen en onderdrukte een soort paniekaanval. Ook bij Dai Hanzhi: 5000 Artists ontstond er een beklemmend gevoel in de borststreek. Help, ‘art overload’! Niks aan de hand. Rustig ademhalen, kijken en lezen en zo dring je langzaam een fascinerende wereld binnen.

Niet alle kunst is aan mij besteed

Hans van Dijk (Dai Hanzhi) was in de jaren negentig actief als curator, kunsthistoricus en galeriehouder in China. Hij overleed in 2002 maar was toen al in China een beroemdheid. Ik ken Hans van Dijk niet en zonder een spoor van kennis stort ik mij in de tentoonstelling die bestaat uit kunstwerken van Chinese kunstenaars waar Dai Hanzhi mee werkte en heel veel parafernalia uit het leven van Van Dijk en zijn kunstenaars. Niet alle kunst is aan mij besteed maar dat doet er in deze context niet toe. Ik maak kennis met een wereld die ik niet ken. Chinese kunst voordat de westerse verzamelaars zich erop storten en het big business werd (De tentoonstelling This must be Beijing is nog t/m dit weekend in Museum Boijmans van Beuningen te zien).

 

 

 

dai4Chinese kunstenaars die proberen los te breken uit het keurslijf van de strak geregisseerde communistische maatschappij. Shockeren, alles moet anders. Natuurlijk wordt dan Hitler van stal gehaald en dat doet nogal krampachtig aan. Interessanter vind ik het grote werk van Ni Haifeng The Angle, 1995, dat op de begane grond te zien is. Een kamer met bed, kast, tafeltje is met betekenisloze letters en cijfers beschilderd en in zijn geheel schuin opgehesen. Het tegengewicht bestaat uit een aantal reusachtige keien. Het is een kopie van het kamertje waar Hans van Dijk verbleef in Beijing. Een groot gek ding, maar het doet wel wat. Die keien geven een lastig te omschrijven betekenis aan het geheel.

Er hangt ook werk van Hans van Dijk. Minimalistisch werk uit 1977 bestaande uit computerprints op kunststofpaneeltjes en meubels die hij vervaardigde. Zo ontstaat een vrij compleet beeld van een bezeten man die een leraar en mentor was voor veel hedendaagse Chinese kunstenaars. Hij leerde ze hoe je een tentoonstelling opzet, de rol van een curator, zelfs hoe je een schilderij verpakt wanneer het wordt vervoerd. Het is een enorme hoeveelheid informatie die Witte de With verdeeld over twee verdiepingen laat zien.  Je moet er wel de tijd voor nemen, maar dan word je verrijkt met vele nieuwe inzichten in de hedendaagse Chinese kunst.

Dai Hanzhi: 5000 Artists t/m 4 januari in Witte de With Centre for Contemporary Art

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.