Voor de derde maal heeft een kunstenaar op verzoek van Museum Boijmans van Beuningen de Willem van der Vormzaal naar zijn of haar hand gezet. In de serie Sensory Spaces brengt dit keer de Israelische kunstenaar Elad Lassry met scheidingswanden een ruimtelijke ordening aan. Maar niet alleen de ruimte wordt verdeeld, ook in zijn foto’s speelt hij met zichtbaarheid en illusie.
Drie scheidingswanden, verschillend in vorm en grootte staan als barrières in de ruimte. Twee tussenwanden zijn beplakt met een nep houtmotief, de derde is museumwit. Twee roze spatten zijn zeer aanwezig. Alle drie de wanden hebben andere vensters waar doorheen gekeken kan worden. Op de wanden van de ruimte hangt een aantal foto’s. Dit is het materiaal waarmee we het moeten doen. Wat gebeurt hier? Wanneer je beweegt door de ruimte dekken de objecten elkaar steeds gedeeltelijk af. Door de vensters zie je telkens de foto’s hangen en wanneer je bij de achterwand aankomt en de foto’s bekijkt zie je dat twee van de drie foto’s gedeeltelijk afgedekt zijn. Slechts één foto is helemaal te zien. Daarop kijkt een man door een microscoopbril. ‘Goed kijken,’ lijkt de foto te zeggen. Teruglopend naar de andere wand zie ik ook hier een gedeeltelijk afgedekte foto. Op de andere foto staat een naakte zwangere vrouw met een grote groene bal. Mijn nieuwsgierigheid blijft ‘hangen’ en wordt bij beide foto’s niet opgelost. Wanneer ik me weer omdraai kijken de vensters in de objecten me aan. Er is hier een bijzondere spanning tussen het twee- en het driedimensionale. Maar hoe werkt dit? De kunstenaar stuurt mij door de ruimte. Terwijl er slechts drie scheidingswanden zijn, beperken zij mijn vrijheid van bewegen behoorlijk. De foto’s hebben een vervreemdend effect en doorbreken de illusie van dit vertrek. Mooie raadselachtige ervaring weet Elad Lassry te creëren.
Sensory Spaces 3 door Elad Lassry in Museum Boijmans van Beuningen. De Willen van der Vormzaal bevindt zich voor de kassa en kan gratis bezocht worden.
Voor de vorige besprekingen in de serie Sensory Spaces kijk hier en hier.