Voordat de Nucleaire Top het GEM voor een paar dagen ontoegankelijk maakt, bezocht ik de tentoonstelling Reflecties van Daan van Golden. In vrijwel alle Nederlandse collecties die er toe doen, kom je een Daan van Golden tegen. De zakdoeken zijn bekend, maar Van Goldens werk omvat meer, veel meer. Dat is op deze tentoonstelling goed te zien.
Schilderijen die dwarrelen als blaadjes.
Toen ik voor het eerst met het werk van Daan van Golden in aanraking kwam, wist ik niet wat ik ervan moest vinden. Een zakdoek, zeer precies nageschilderd, staarde mij vanaf het doek aan en ik staarde terug. Maar de tijd leert en wanneer ik nu naar het werk van Daan van Golden kijk, zie ik wat anders. Nu bezitten ze een soort ijlheid, alsof je er doorheen kan kijken en de spaarzame invullingen van het doek los in de lijst hangen. Schilderijen die dwarrelen als blaadjes. Dat geldt niet voor al het werk, maar de Heerenlux-serie is in kleur en motief zo mooi spaarzaam en fragiel. Het gebruik van Japanse lakverf geeft de schilderijen een mooie diepe kleur dat intens sterk contrasteert met het wit van de rest van het doek.
Daan van Golden maakt gevonden kunst. Hij verzint nooit iets zelf, maar neemt een motief of een detail en kopieert dat minutieus. Maar wat hij kopieert en niet, wat hij weglaat, is net zo belangrijk. De leegte zichtbaar maken door hem te beschilderen. De precisie en het ritueel waarmee Daan van Golden werkt zie je terug in zijn werk. Die precisie kan je meditatief noemen. Van Golden vindt zijn onderwerpen maar is wel kieskeurig. Zijn oog valt op iets, een vorm, die hem raakt. Maar hij heeft een ruime blik en daarom kan zowel Japans pakpapier, als een zakdoek, graffiti, of een silhouet van Mozart als inspiratiebron dienen. Dat maakt zijn werk divers. Het werk uit de jaren zestig is verbonden met Pop-Art maar met het ouder worden, wordt het werk van de kunstenaar leger en stiller.
Dit weekend niet in verband met de Nucleaire Top, maar vanaf volgende week woensdag t/m 4 mei is de tentoonstelling Reflecties van Daan van Golden te zien in GEM Den Haag
Bij de tentoonstelling is een gratis ebook te downloaden