Gelijktijdigheid

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
William Kentridge – The refusal of time (2012)

Het was maandag. De Dutch Design Week had Eindhoven in haar greep. Ook het Van Abbemuseum werd voor een groot deel in beslag genomen door toegepaste kunst en aanverwanten. Niets mis mee, maar we wilden de week beginnen met kunst waarvan niet direct duidelijk is wat een mens er mee moet. Daarbij was het Van Abbe ook nog eens druk met het inrichten van een nieuwe tentoonstelling. Zo liepen we met onze ziel onder onze arm door het museum. Gelukkig stuitten we in de kelder (de Studio) op een indrukwekkende installatie van William Kentridge.

The Refusal of Time van de Zuidafrikaanse tekenaar, filmer William Kentridge is een samenkomst van geluid, geprojecteerd beeld en een luidruchtig object. Dit theater van de verbeelding slokt je op en het houdt je in haar ban. De beelden rondom laten soms de kunstenaar zien, dan weer anderen in een gekke optocht of personen die soms statisch zijn dan weer zeer actief. Allemaal staan ze in een getekend decor. Af en toe komt de hand van de meester in beeld die hier en daar een lijn trekt. De verbeelding van het onder controle krijgen van tijd. Pogingen om ons bestaan synchroon te laten lopen. Ondertussen klinken uit de trechtervormige luidsprekers de klanken van een dolgedraaid harmonieorkest. Daarbij dreunt, kraakt en piept in het midden van de ruimte een groot houten object, alsof dit het is wat het allemaal aanjaagt, een machtig machineblok van de fantasie die de tijd in bedwang houdt.

We werden door William Kentridge overdonderd en meegevoerd uit de werkelijkheid. Het is een buitengewoon krachtige en slimme installatie. Maar Kentridge is een buitengewoon kunstenaar. Iemand met een schijnbaar onbegrensde verbeelding en een groot vakmanschap. Wanneer je hem aan het werk ziet in de documentaire Anything is Possible kan je alleen maar bewondering hebben voor zijn enorme creativiteit en kunde. Zijn enscenering van de opera De Neus van Sjostakovich voor het Metropolitan in New York is adembenemend. En dat voor iemand die dacht dat hij niets kon!

Zo werd een bezoek aan het Van Abbe zeer de moeite waard en kwamen we met onszelf in tegenspraak. Wat nou, kunst waarvan niet direct duidelijk is wat een mens ermee moet. Dat zouden we over het werk van William Kentridge niet durven zeggen. De installatie valt nog t/m 10 november in het Van Abbemuseum in Eindhoven te bekijken. Jaja, we weten het: We zijn een beetje laat, maar laat het je niet ontglippen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.