Op het randje

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Wies Preijde – Tegendraads (detail), 2012

Een luidkeels ‘haha’ ontsnapte aan onze kelen toen we op de tentoonstelling On the Edge in Garage Rotterdam een buitengewoon zwaar uitgevoerde koffiebonenmolen en een dito notenkraker en citruspers zagen. Maar we zagen ook werk waar we stil van werden.

Het is de eerste keer dat Garage Rotterdam een gastcurator heeft gevraagd een tentoonstelling samen te stellen. Kunsthistorica design en binnenhuisarchitectuur Roosmarijn Hompe bracht 21 kunstwerken bij elkaar die een beeld geven van kunst die de grenzen  van materiaaleigenschappen, esthetiek en functionaliteit verkent.

1a0c9efc6616ebe57ed46609394e3a66
Jasper Nijs – Koffiemolen, 2012

Gevoel voor humor kan een aantal van de deelnemende kunstenaars niet worden ontzegd. Af en toe neigt het naar flauwiteiten, maar Jasper Nijs komt goed weg met zijn  Koffiemolen van plaatstaal en hardsteen. Ook zijn andere objecten, een citruspers en een notenkraker, zijn opgetrokken uit eenzelfde vrolijke robuustheid. Met smaakvol design, waarin functionaliteit en vormgeving zo fijn met elkaar in balans zijn, rekent Nijs op humorvolle wijze af. Er is meer werk met een knipoog waardoor On the Edge een ironische lading krijgt. Leuk, we hebben gelachen, het was gezellig en we gaan weer. Ha, mooi niet!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Martin Fenne – Sleepers #2, 2010

Het werk van Martin Fenne schurkt tegen kitsch aan. Een prachtig fluwelen sculptuur van een meisje dat haar gezicht verstopt onder een deken. Laagjes satijn over elkaar gedrapeerd geven diepte aan het beeld. Sleepers #2 glimt en het behaagt, maar het is ook erg mooi. Een andere compositie van een parasol, matjes, kussens, een deken en een picknickmand heeft dezelfde schoonheid. Een schilderij maar dan anders, fauvisme met dieptewerking, en waarom moeten we aan Edward Hopper denken?

Nu we toch in het textiel zitten: Wies Preijde heeft wat ons betreft de hoofdprijs. Een huisje opgetrokken uit handgeweven muren. Kamertjes en doorkijkjes geven steeds wisselende composities van kleurpatronen en lijnenspel. Het is een rijkdom aan indrukken op enkele vierkante meters. Tegendraads is echt een prachtige installatie en wat ons betreft een hoogtepunt van de tentoonstelling, die mooi, interessant, maar teveel ‘handmade’ is. De curator kon zich kennelijk moeilijk losmaken van haar vorige opdracht.

En voor de installatie Vector Projector van Rogier Arents komen we terug. Die willen we graag werkend zien maar de lamp van projector was stuk. Wordt aan gewerkt.

On the Edge in Garage Rotterdam t/m 27 oktober

Deelnemende kunstenaars: Maurice Scheltens & Liesbeth Abbenes, Rogier Arents, Frank Bruggeman, Martin Fenne, Jasper Nijs, Wies Preijde, Jacob Raeder, Lonneke van der Palen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.