Haring onder de hamer

SONY DSC

Ineens was hij daar, kavel 19, op zaterdagmiddag tijdens de kunstveiling Moois van Mooij in de Rotterdamse Schouwburg, een tekening van Keith Haring. Tenminste, in het midden een stramme tekening van Freek de Jonge met daaromheen de energieke stijl van Haring.

Op het Poetry International Festival in Rotterdam werd op zaterdag 15 juni een groot deel van de kunstcollectie van haar eerste directeur Martin Mooij geveild. De collectie was ontstaan door ontmoetingen en vriendschappen met dichters en kunstenaars die op het festival te gast waren. De opbrengst gaat naar een studiefonds voor de kleinkinderen van Martin Mooij. Een nobel doel maar nu de kunst. Werk van Wally Elenbaas, Woody van Amen, Hans Verwey, en andere oude Rotterdamse kunsthelden kwamen onder de hamer. Honderd euro hier, honderd euro daar, het zette geen zoden aan de dijk. Gelukkig was daar Keith Haring.

Maar wat een vreemde combinatie, die houterige figuur in het midden, waar dan ook nog een moralistische tekst op staat en als contrast de bekende mannetjes van Keith Haring. Het is een werk uit 1986. Haring was al wereldberoemd met zijn ‘murals’, Radiant Baby en zijn Pop Shop in New York, en door zijn vriendschappen met Madonna en Andy Warhol. In Rotterdam dachten ze dat het een goed idee was om Freek de Jonge samen met Keith Haring een tekening te laten maken. Het resultaat is een reus die door de knieën gaat, maar Keith Haring laat zien dat door die knieval creativiteit ontstaat, waardoor die knieval geen knieval is. Creativiteit en kunst kunnen overal ontstaan lijkt Haring te willen zeggen. Hij haalt daarmee op een grappige en slimme manier de tekening van Freek onderuit.

Keith Haring’s werk werd in deze periode steeds politieker en socialer. Anti-apartheid, drugsproblematiek en Aids dringen door als thema’s in zijn werk. Zijn bezoek aan Poetry International paste in deze visie. Het festival is altijd zeer politiek geëngageerd geweest. De verbannen Zuid-Afrikaanse dichter Breyten Breytenbach was lange tijd vaste gast en dit jaar haalt de Syrische dichter Adonis, een van de hoofdgasten van het festival, de krant met zijn duidelijke uitspraken over de strijd in zijn geboorteland.

De tekening van Haring/De Jonge ging weg voor € 2500. Veel te weinig voor een wereldberoemde kunstenaar die vijf jaar later aan de gevolgen van AIDS overleed. Maar ja, Freek de Jonge stond er ook op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.