#Mecenas

Recollection Hysteria - Kaari Upson - Gemeentemuseum  (foto: Gemeentemuseum)
Recollection Hysteria – Kaari Upson – Gemeentemuseum (foto: Gemeentemuseum)

Donderdag gonsde het op Twitter: “Kunstverzamelaar Paul Andriesse schenkt 60 werken aan het Stedelijk”. Het bericht kwam bijna tegelijkertijd binnen met een andere tweet: “Metropolitan krijgt 78 kunstwerken”. Een trend? In ieder geval een #. En een welkome! Musea hebben nog amper budget om aankopen te doen. Zeker de grote namen moeten zij aan hun neus voorbij laten gaan.

De mecenas, de zakenman met een kwalitatief uitmuntende collectie die een museum helpt. Ook het Gemeentemuseum in Den Haag mag in zijn handjes knijpen. Collectioneur Bert Kreuk heeft een goede verstandhouding met directeur Benno Tempel. En dat is fijn voor Kreuk en Tempel, maar ook voor ons. De collectie Kreuk omvat inmiddels zo’n 700 werken. Een collectie met grote namen, maar ook met jonge kunstenaars. Bert Kreuk streeft naar een collectie met internationale allure. Gevestigd in de VS zit hij bovenop de nieuwste ontwikkelingen. Kunstenaars die daar al bekend zijn maar hier nog niet, koopt hij aan.

Wat zo’n relatie met een museum kan betekenen zie je in het Gemeentemuseum. Diverse topstukken zijn een bruikleen van Kreuk. Maar het gaat verder. Tempel had zijn zinnen gezet op het werk Recollection Hysteria van Kaari Upson. Een enorm kunstwerk, te zien in één van de kabinetten. Een vleeskleurige kamer, waar de kunstenaar gespeeld heeft met je waarneming door de vloer op de achtermuur te plaatsen. Het is alsof je van bovenaf in de kamer kijkt. Tempel kon echter het geld niet vinden. Kreuk hielp hem uit de brand. Hij kocht het werk aan en schonk het aan het museum.

In juni zal het Gemeentemuseum een expositie wijden aan de collectie Kreuk. Je kunt je afvragen of met de dienst die Kreuk het museum verleende hij deze wederdienst vooropstelde, maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Dankzij mecenassen als Kreuk heeft een museum de kans zijn collectie en zijn tentoonstellingen fris en up-to-date te krijgen en misschien ook te houden. Het is een win-win situatie waar iedereen beter van wordt. Het museum, de collectioneur en wij, de bezoekers. Wij krijgen nu kunstenaars en kunstwerken te zien die we nog niet kennen of zagen.

Want als een museum het zonder mecenassen moet doen, ziet het er somber uit. Het treurige gezicht van Taco Dibbets, directeur collecties van het Rijksmuseum, onlangs in deel 3 van de documentaire Het nieuwe Rijksmuseum, ligt vers in mijn geheugen. Het was spannend. Het ging om de aankoop van een Schoonhoven en het zou een sleutelstuk moeten gaan vormen in de nieuw aan te leggen collectie 20ste eeuw. Helaas. Niet genoeg budget. De veilinghamer ging neer en het Rijks had het nakijken. Wie weet hebben ze geluk, draagt de koper van het stuk het Rijksmuseum een warm hart toe, en worden wij getrakteerd op een mooie tentoonstelling: #Mecenasschenktschoonhovenaanrijksmuseum.

De tentoonstelling Grensverleggend .Werken uit de collectie Bert Kreuk is vanaf 8 juni te zien in het Gemeentemuseum in Den Haag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.